Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Faller for «norsk vin»

Tekst
Vingruppens Thomas Patay (til venstre) og Øystein Gogstad-Andersen i Arcus Wine Brands. Foto:

Vingruppens Thomas Patay (til venstre) og Øystein Gogstad-Andersen i Arcus Wine Brands. Foto:

Arcusgruppen har eksportsuksess med vin. I år forventer konsernet å selge en million liter rødvin i Sverige som er mikset i Norge med god hjelp av en svensk kjendis.

Vin-sjefene Thomas Patay og Øystein Gogstad-Andersen står i produksjonsanlegget på Gjelleråsen i Nittedal. Mens de venter på å se selskapets store eksportprodukt på samlebåndet, iakttar de tapping av rosévin.

Fakta: Arcus

  • Etablert: 1922 av Vinmonopolet som produksjon- og distribusjonsenhet. Skilt ut av Vinmonopolet i 1996.
  • Virksomhet: Produksjon, salg av vin- og brennevin. Eier kjente varemerker som Linie Aquavit og Braastad Cognac. Er i dag største produsent av brennevin i Norge og nest størst i Danmark, største vinleverandør i Norge og nest størst i Sverige.
  • Antall ansatte: 245
  • Tall 2015: Omsetning 2318 millioner kroner og fikk et driftsresultat på 279 millioner og oppnådde et resultat før skatt på 227 millioner kroner
  • Konsernsjef: Kenneth Hamnes (46)
  • Styreleder. Michael Holm Johansen (60)
  • Aksjonærer: Det svenske investeringsselskapet Ratos (83,5 prosent), Hoff Potetindustri (9,9 prosent) og ledelsen i Arcus (6,6 prosent).

– Dette er den mestselgende rosévinen i Sverige, sier Patay, som er administrerende direktør i Vingruppen – et selskap i Arcusgruppen.

Men rosévinen er likevel ikke ansett som et eksportprodukt.

– Det vi definerer som eksport, er produkter hvor vi her i Norge har selektert vinen, utviklet design og merkevare for et annet marked, sier Patay

25 gangeren

Arcusgruppen har utviklet rødvinen «Ruby Zin» spesielt for svenske ganer. I 2013 ble 23.000 liter av vinen eksportert til Sverige, og eksporten har økt med 25 ganger. Ifjor eksporterte selskapet 613.500 liter av samme produkt.

– I år forventer vi å selge 800.000 liter av «Ruby Zin». Inkludert salget av «Falling Feather», vil vi tilsammen eksportere rundt en million liter rødvin til Sverige i år, sier Øystein Gogstad-Andersen, daglig leder Arcus Wine Brands.

Ifjor var eksportvinsalget på 23 millioner svenske kroner.

I flere butikker

Totalt utgjorde salget av de to «norske» vinproduktene i Sverige 770.000 liter i 2015.

– Systembolaget vil fra og med i sommer selge produktet i flere butikker, sier Gogstad-Andersen.

Han opplyser at salget av rødvinsboksen «Ruby Zin» økes fra 265 Systembolag-butikker til 371 utsalg fra juni. Da vil 85 prosent av Systembolagets butikker selge det «norske» vinproduktet.

Også salget av flaskeproduktet skal i samme periode øke fra 138 butikker til 264.

«Nei, nei, nei»

Det er salgssuksessen i Norge med rødvinsboksen «Falling Feather» som er grunnen til utviklingen av «Ruby Zin».

– Markedsundersøkelser vi har foretatt viser at en av tre nordmenn opplever hodepine eller annet ubehag med inntak av rødvin, sier Patay.

Den svenske rikskjendisen Laila Bagge promoterer vinen «Ruby Zin» for Arcusgruppen. Foto: Arcusgruppen

Den svenske rikskjendisen Laila Bagge promoterer vinen «Ruby Zin» for Arcusgruppen. Foto: Arcusgruppen

– Men handler ikke det om hvor mye man drikker?

– Nei, nei, nei. Mange sier de merker problemer bare etter ett til to glass, som følge av mye garvestoff og histamin. Studier viser at også svenske, finske og danske konsumenter har de samme problemene, sier Patay.

I samarbeid med Laila Bagge (43) har Arcus Wine Brands tilpasset og satt sammen vin fra California som er lav på garvestoff og histamin til det svenske markedet.

– Hun er en kjent blogger, musiker, designer og tidligere «Idol-dommer» i Sverige, sier Patay.

– Så hun er også et idol for dere?

– Ja, et vinidol. Hun snakker direkte til målgruppen produktet er beregnet for, understreker Patay.

– Er «Ruby Zin» like søt som «Falling Feather»?

– Ingen av dem er spesielt søte, hvis man ser på sukkerinnholdet, men «Ruby Zin» har nok en mer krydret smak, sier Gogstad-Andersen.

De to vinsjefen har utpekt et nytt land de vil erobre med vin tilpasset innbyggernes ganer.

Operatør Jan Kjærand i Arcusgruppen tapper rundt 23.000 liter «Falling Feather» vin fra California. Noe av dette kan kvantumet kan bli eksportert til Sverige. Det er særlig Systembolag-butikkene nær norskegrensen som selger dette produktet. Foto:

Operatør Jan Kjærand i Arcusgruppen tapper rundt 23.000 liter «Falling Feather» vin fra California. Noe av dette kan kvantumet kan bli eksportert til Sverige. Det er særlig Systembolag-butikkene nær norskegrensen som selger dette produktet. Foto:

– Neste steg er Finland.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.