Sett deg inn i sportssetene og grip tak i det nær sagt ubehagelig tykke rattet. Trykk inn startknappen og 340 hestekrefter vekkes til live. Z4 sDrive35iS er det nærmeste du får en M-modell fra BMW, uten at den faktisk er det.

 

Supermotor
Under det lange panseret sitter den samme motoren som i BMWs minste-M-mann; 1-serie M Coupe. Det betyr altså en sprek sekser med 340 hestekrefter og opptil 500 Nm i dreiemoment. Testbilen har fått en ekstra S på slutten av navnet, noe som betyr samme forbruk og utslipp, men 34 hestekrefter mer enn i tidligere toppmodell av Z4.

Les test av 1-serie M Coupe: Mesterverk til en Million

Da vi sist kjørte Z4 var det en 204 hestekrefter sterk rekkesekser som gjorde den til en perfekt, sportslig cruiser. Men nå er modellen sDrive23iA ofret på downsizing-alteret, og den finnes ikke lenger. Nå er det firesylindrede motorer som gjelder også i Z4, i hvert fall i den billigste delen av prisskalaen.

Les test av Z4 sDrive23i: Vulgær og vidunderlig

Konkurrentløs?
Dagens testbil er i den andre enden av den skalaen. Vår testbil ender etter at ekstrautstyret er krysset av, opp med en prislapp på omlag 1,2 millioner kroner, noe som må sies å være voksent. Samtidig har ikke akkurat denne bilen så mange konkurrenter. Audi har den enda litt raskere TT RS, men da må du velge mellom coupe eller roadster, Mercedes SLK er ikke på langt nær så heftig før AMG-modellen kommer.

Nærmeste konkurrent blir dermed en Porsche Boxster, eller om man foretrekker coupeen Cayman. På disse to er nok kjøreegenskapene enda mer spisset enn på BMW-en, men de er neppe like anvendelige som BMW Z4. Z4-en er faktisk også raskere enn storebror Porsche 911, og det sier jo endel.

 

Artig på veien
På våte norske høstveier må man vegre seg for å kjøre i Sport+-programmet. De 340 hestene sliter med å finne grep for de myke vinterdekkene på det sleipe underlaget, og gjør kjøreturen mer drifting-spennende enn hva som er å anbefale. Når understellet også blir litt i stiveste laget for norske veier, så er det greit å holde seg unna den knappen, og la den bli i Sport.

Vi kjørte bilen på smale, svingete, men semi-våte Østfoldveier. Og etter den turen er det noe som er helt sikkert; dette er en bil som virkelig får fart på smilebåndet. BMW kan å lage kjøremaskiner, og dette er noe i nærheten av det ultimate.

Flerbruksbil
I tillegg gir den i pose og sekk i flere henseender. Du kan cruise rolig avgårde, samtidig som du har ytelser på nivå med det ypperste av sportsbiler tilgjengelig. I tillegg må vi huske at den både er en coupe, og en cabriolet. En skikkelig flerbruker, altså, i hvert fall sett gjennom en bilelskers øyne.

M-avdelingen hadde sikkert kunne gjort enda mer med denne bilen, men BMW klarer det fint på egen hånd også. Personlig hadde jeg nok brukt min million+ på en 1-serie M Coupe, for kombinasjonen bakhjulsdrift, super vektfordeling og 340 hestekrefter kan jo uansett ikke bli feil. Du får nesten det samme i denne Z4-en, og som bonus kan du velge å kjøre med eller uten tak. Det er så det nesten er praktisk.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.