Den er lav, linjelekker og liten. Aeromax Coupé er en studie i kompromissløs design, klassiske linjer kombinert med moderne teknologi og sportsbilegenskaper.

– Jeg har vært utrolig heldig som har fått denne muligheten til å designe en bil uten å måtte ta hensyn til annet enn å lage en bil hvor det estetiske har vært det aller viktigste, sier Matthew Humphries.

Til daglig studerer han automotive design ved universitetet i Coventry, og er allerede i gang med sitt neste prosjekt, nok en Morgan som skal være ferdig til sommeren hvor Humphries skal levere sin hovedoppgave.

– Aeromax Coupe ble designet på bare fire måneder, så dette har gått fort, sier han.

Talbot og Bugatti
Humphries sier at de viktigste forbildene til Aeromax Coupe har vært klassiske modeller som Talbot Lago med Figoni-karosseri og Bugatti Atlantic Coupé.

– Dette er biler som er designikoner for sin tid. Jeg har forsøkt å videreføre det beste fra disse, samtidig som jeg har forsøkt å kombinere dette med Morgans linjeføring og sette min egen identitet på dette.

Den unge suksessdesigneren mener at helhet er viktig.

– Det er mye lettere å designe en stor bil enn en liten. Proporsjonene på en liten bil representerer en mye større utfordring for at resultatet skal bli vellykket.

Kan komme i produksjon
En som er svært fornøyd med resultatet, er Morgans nye styreformann Alan G. Garnett.

– Matthew er genial. Dette er en helt utrolig design. Det er gode muligheter for at vi kommer til sette denne bilen i produksjon, men vi trenger minst 50 bestillinger før vi gjør det, sier Garnett.

Blir bilen satt i produksjon, vil den trolig få en prislapp i Norge på nærmere 1,3 millioner kroner med avgifter.

Garnett er arbeidende styreformann i Morgan Motor Company, verdens minste selvstendige og privateide bilprodusent.

– Ifjor produserte vi mellom 500 og 600 biler og vi tjente penger, men i år kommer vil til å tjene mye mer enn ifjor. Men hva vi tjente ifjor eller hva som er budsjettet for i år, vil jeg ikke si.

Satser langsiktig
Garnett mener at det viktigste for en liten nisjeprodusent som Morgan er å sikre en god lønnsomhet og ikke først og fremst ekspandere i form av høyere produksjon og salg.

– Det som gjør oss helt unike i forhold til en hvilken som helst annen bilprodusent, er at våre biler ikke taper seg i verdi etter hvert som de blir eldre. Gamle modeller omsettes for høyere summer enn nye, og dette kan vi risikere å ødelegge hvis vi pøser for mange nye biler ut i markedet. Vi har en sterk forpliktelse overfor våre kunder, og den har vi ikke tenkt å løpe fra. Men kan vi få til en forsiktig vekst uten at det går ut over verdien til de bilene som allerede er i markedet, kan vi godt tillate oss en forsiktig vekst.

Til USA
Charles Morgan, tidligere daglig leder og storaksjonær i Morgan Motor Company, har nå overlatt ledelsen til Garnett, og konsentrerer seg mer om design og produktutvikling.

– Vi er nå i ferd med å innta det amerikanske markedet med vår Aero 8, og har nå etablert et titall forhandlere i USA, sier han.

Morgan har utført en rekke kollisjonstester og montert kollisjonsputer i sin Aero 8 for å få den godkjent på det amerikanske markedet.

– Etter 40 års fravær i USA er vi nå tilbake igjen, og det føles riktig.

Selskapet har nå i overkant av 110 ordrer på sin Aero 8 for USA.

– Totalt er det produsert omkring 35.000 Morgan siden starten i 1936, og så godt som alle bilene eksisterer fortsatt. De aller fleste av dem ruller også på veiene. Det er ytterst sjelden at en Morgan blir vraket. Det sier noe om bilenes attraktivitet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.