Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

De nye laderne fra Ionity skiller seg fra vanlige gateladere som her i Oslo, ved at de er superraske og plasseres langs hovedveier for å gjøre overgangen til elbil i hele Europa lettere. Foto: Øyvind Elvsborg
De nye laderne fra Ionity skiller seg fra vanlige gateladere som her i Oslo, ved at de er superraske og plasseres langs hovedveier for å gjøre overgangen til elbil i hele Europa lettere. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Motor

Bilprodusentene tar ladegrep

Bilprodusentene samarbeider om å gjøre overgangen til elektrisk mobilitet lettere ved å bygge et nettverk av superraske ladere i Europa.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

–Det blir nesten som en gammeldags skysstasjon, der hestene fikk påfyll. Jeg ser på det som en ny måte å fylle på, sier Jan Haugen Ihle, som er regionsjef i Norden og Baltikum for det nye ladesamarbeidet Ionity. De tyske bilgigantene BMW, Daimler, Ford og Volkswagen Gruppen, har gått sammen for å bygge infrastruktur til å ta imot det store rushet av elbiler som kommer fra neste år.

Elbilnyhetene som kommer:

2018:

Nissan Leaf

Hyundai Kona

Tesla Model 3

Audi e-tron

Jaguar i-Pace

2019:

Polestar 2

Mini Electric

BMW X3 Electric

Mercedes-Benz EQ C

Audi e-tron Sportback

2020:

Tesla Model Y

BMW i5

Volkswagen I.D.

Skoda Vision E

Porsche Mission E

Ford Electric suv

Vis mer

400 stasjoner

Innen 2020 skal det Ionity bygge omkring 400 hurtigladestasjoner som skal gjøre det betydelig lettere å reise på lengre turer i Europa som elbilist. Allerede innen utgangen av 2017 skal 20 stasjoner stå klare.

Selskapet styres fra München og ledes av administrerende direktør Michael Hajesch som får med seg et team som vil telle omkring 50 ved starten av 2018.

- Det første pan-europeiske hurtigladenettverket spiller en viktig rolle i å etablere et marked for elektriske biler. Ionity vil levere vårt felles mål om å gi kundene rask lading, enkel betaling og på den måten legge til rette for langtur i Europa med elbil, sier Hajesch i en pressemelding.

De 20 stasjonene som åpnes i år, vil være på hovedveier i Tyskland, Norge og Østerrike, gjennom partnerskap med «Tank & Rast», «Circle K» og «OMV». Neste år skal over 100 stasjoner stå klare.

Ladenettverket skal dekke store deler av Europa. Foto: Ionity

Raske ladere

Med en kapasitet på opptil 350 kW per ladepunkt, vil nettverket bruke den europeiske ladestandarden CCS, med betydelig redusert ladetid sammenlignet med eksisterende systemer.

–350 kW er tre ganger raskere enn Teslas superladere. Vi skal ha seks ladepunkter påer lokasjon og omkring 120 kilometer mellom hver stasjon, sier Haugen Ihle.

Ifølge BMW betyr det eksempelvis at en fremtidig elektrisk bil fra merket kan fullades på mindre enn 5 minutter. På dagens 50 kW-ladestasjoner ville man idag brukt rundt 40 minutter på tilsvarende lading.

Samarbeidspartnerne, BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group, har like store aksjeposter i Ionity, og andre bilprodusenter er invitert til å utvide nettverket.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat Elbiler Ladestasjoner ladbare biler Daimler AG Michael Hajesch Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.