Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

– Hvis vi ville, kunne vi gjort denne om til en elbil, men ifølge veteranbilmiljøet er de ikke interessert. De vil fortsatt ha den gamle bensinmotoren, sier Christian Senger, leder for elektrisk mobilitet i Volkswagen. Bilen er en Volkswagen «Sambabuss» fra 1962 med en 4-sylindret luftkjølt boksermotor på 1,2 liter og 34 hestekrefter. Foto: Gunnar Blöndal
– Hvis vi ville, kunne vi gjort denne om til en elbil, men ifølge veteranbilmiljøet er de ikke interessert. De vil fortsatt ha den gamle bensinmotoren, sier Christian Senger, leder for elektrisk mobilitet i Volkswagen. Bilen er en Volkswagen «Sambabuss» fra 1962 med en 4-sylindret luftkjølt boksermotor på 1,2 liter og 34 hestekrefter. Foto: Gunnar Blöndal les mer

Motor

Volkswagen-topp: – 2020 blir en «gamechanger» for bilindustrien

Øverste sjef for elbiler i Volkswagen føler seg hjemme i Norge. Han lover å levere bilene nordmenn vil ha fra 2020.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Møllergruppen feiret mandag seg selv for å ha passert én million solgte biler i Norge med ikke bare å skifte navn til Møller Mobility Group, men også tromme sammen til konferanse i Oslo. Her deltok blant andre Christian Senger som er øverste leder for elektrisk mobilitet i Volkswagen.

– Jeg tror en stor andel av den neste millionen biler dere selger er elektriske. Norge er verdensledende i å forberede markedet i resten av verden for elektrisk mobilitet. Dere viser at det er mulig, sier Senger til DN.

Sommeren 2016 var hele toppledelsen for Volkswagen i Norge for å studere elbilenes suksess på det norske markedet.

– Tyskere er konservative. Når jeg kommer hit til Norge blir jeg forstått, det er som å komme hjem til familien, sier Senger, som også var med på Norges-besøket i fjor.

– Er det slik at tyskerne ikke vil gå denne veien?

– De er i ferd med å se lyset. Toppledelsen internasjonalt har et møte hvert år der de snakker om det viktigste som kommer. I 2016 hadde 30–40 prosent av våre ledere verden rundt egen erfaring med elbil, men i år var tallet oppe i 90 prosent. Og dette er ledere fra land der elbil ikke akkurat er høyt oppe på agendaen.

– Nå spør de ikke lenger om det er riktig eller ikke, nå går spørsmålene mer på batterilevetid, infrastruktur og prising. Jeg tror at for folk flest så vet de at det er elektriske biler der, men ønsket om endring er underutviklet. Folk ser at forbrenningsmotoren virker bra, og kostnadene for den øker ikke, sier Senger.

Christian Senger sammen med import-sjef Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller foran «Sambabussen». Foto: Gunnar Blöndal

2020 blir en «gamechanger»

Elbilsjefen tror det store skiftet vil skje i 2020 når EUs CO2-krav skjerpes.

– 2020 blir en «gamechanger» for bilindustrien. Da vil alle vise elbiler. Når du kommer til en Volkswagen-forhandler da, så vil du se I.D.-serien, og alle vil kjøpe elbil. Men uten prising og rekkevidde vil det ikke virke, sier Senger, som peker på tre grunner til at elbilsalget ikke har tatt av andre steder i verden enn i Norge.

Bilene er for dyre, de har for kort rekkevidde og infrastrukturen er ikke er god nok. Med aggressiv prising på modellserien I.D. skal disse hindrene overvinnes.

–Den skal koste det samme som en tilsvarende dieselbil, den får en skalerbar rekkevidde på mellom 400 og 600 kilometer som er nok for de fleste, og vi jobber nå med utbygging av infrastruktur. Vi har forberedt de riktige bilene for fremtiden, og jeg er sikker på at folk vil like dem, sier Senger.

Elbilnyhetene som kommer:

2018:

Nissan Leaf

Hyundai Kona

Tesla Model 3

Audi e-tron

Jaguar i-Pace

2019:

Polestar 2

Mini Electric

BMW X3 Electric

Mercedes-Benz EQ C

Audi e-tron Sportback

2020:

Tesla Model Y

BMW i5

Volkswagen I.D.

Skoda Vision E

Porsche Mission E

Ford Electric suv

Vis mer

Blant den millionen biler Møllergruppen har solgt i Norge er det blitt flere og flere elbiler. Hittil i år er det blant annet registrert over 5.600 elektriske Volkswagen Golf.

–Vi måtte lage en ny plattform. Geometrien i den eksisterende bilen dikterte for mye hvordan bilen ble, så det var vanskelig å øke energimengden. Vi kunne ikke bygge en Golf med 600 kilometer rekkevidde, det var umulig. Volkswagen er store nok til å kunne investere i en ny arkitektur for elbiler. Ingen konkurrenter kan gjøre det så omfattende, sier Senger.

Skal levere

Foreløpig har ikke Volkswagen vist noen produksjonsversjon av elbilen som skal komme i 2020. Konseptbilene I.D., I.D. Buzz og I.D. Crozz som ble vist i Frankfurt tidligere i høst, viser at noe er på gang (se video nederst i saken). Ifølge Senger er de nå kommet halvveis i mål.

– Designet er klart. Vi forbereder en hel range av nye modeller basert på denne plattformen. Og vi skal levere i tide, sier Senger.

I Norge er ikke rekkeviddeangst lenger det man snakker om når det gjelder elbiler. Nå er det mer leveringsangst man snakker om i bilbransjen.

– Vil dere klare å levere alle bilene vi vil ha i Norge?

– Svaret er ja. Vi skal klare å levere.

Tidligere på dagen hevdet Ulf-Tore Hekneby, sjef for Harald A. Møller, at den gamle rekorden på 16.699 Bobler i 1969, ikke ble slått i 2015 da Norge ikke fikk alle de E-Golf-ene som var ønsket.

– Så Hekneby kan få en ny rekord for en enkeltmodell i løpet av ett år?

– Ja, sier Senger.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat Elbiler Volkswagen Bilindustri Møllergruppen Christian Senger Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.