Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Endringene i grillen er de mest iøynefallende på den nye generasjonen Audi A7. Foto: Audi
Endringene i grillen er de mest iøynefallende på den nye generasjonen Audi A7. Foto: Audi les mer

Motor

Her er Audis nye spydspiss

Audi A7 er ganske så lik forgjengeren utenpå, men har fått store nyheter innvendig.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Selv om det ikke akkurat er sjokkerende endringer på utseendet, så er A7 Sportback en helt ny modell. Andre generasjon av luksusbilen kommer på markedet i første kvartal neste år, og skal konkurrere mot BMW 6-serie Gran Turismo og Mercedes-Benz CLS. Bilen er 497 centimeter lang, har en akselavstand på 293 centimeter, en bredde på 191 centimeter og er 142 centimeter høy. Akselavstanden er økt med to centimeter, ellers er målene de samme som på forgjengeren. Bagasjerommet er på 535 liter, og øker til 1390 liter når baksetene legges ned. Det er også identisk med dagens modell. Audi hevder at både ben- og hodeplassen i baksetet skal være bedre enn i dagens A7.

Størrelsen er omtrent akkurat som dagens generasjon. Foto: Audi

–De store forventningene til designikonet vårt A7 innfris med denne bilen, som kombinerer designet fra en coupé, den innvendige plassen fra en sedan og variasjonsmulighetene til en Avant stasjonsvogn. I tillegg kombinerer den avansert teknologi med ledende kjøreegenskaper, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge i en pressemelding.

A7 viderefører Audis digitaliseringsstrategi fra luksussedanen A8, det betyr at to høyoppløselige touch-skjermer erstatter de aller fleste av knappene fra tidligere modeller. A7 kommer også selvsagt med head up-display og Audi virtual cockpit.

Audi A7 er åpenbart ganske moderne innvendig. Foto: Audi

AI remote parking-pilot og Audi remote garage-pilot, innebærer at bilen autonomt kan stå for parkering uten sjåføren bak rattet. Bilen kan utstyres med fem radarsensorer, fem kameraer og opptil 12 ultralyd-sensorer og en laser-skanner, for å kunne lese av omgivelsene rundt seg.

Nye Audi A7 kommer også med Audis mild hybrid-system (MHEV). Det betyr et 48-volts elektrisk system som ved hjelp av en start-alternator og et batteri sørger for å spare drivstoff.

Bilen lanseres med en treliters V6-bensinmotor som yter 340 hestekrefter og har et dreiemoment på 500 newtonmeter. Null til 100 km/t går unna på 5,3 sekunder og toppfarten er på 250 km/t. Forbruket oppgis til 0,68 liter på mila, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 154 gram per kilometer. Syvtrinns S-tronic girkasse og firehjulsdrift er standard på denne modellen.

Prisene er det ennå ikke sagt noe om, men dagens modell starter på i underkant av 700.000 kroner med automat og firehjulsdrift. I tillegg finnes det en forhjulsdreven modell som starter på drøye halvmillionen av dagens generasjon.(Vilkår)

Audi A7 kommer på markedet i starten av neste år. Foto: Audi
  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat Audi Nye biler Luksusbil Harald Edvardsen-Eibak Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.