Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Polestar 1 er første modell ut fra Volvos nye søstermerke. Designen er umiskjennelig Volvo. Foto: Volvo Car Group
Polestar 1 er første modell ut fra Volvos nye søstermerke. Designen er umiskjennelig Volvo. Foto: Volvo Car Group les mer

Motor

Vil denne bilen revolusjonere bilbransjen?

Volvos nye søstermerke Polestar debuterer med en rask hybridbil og en helt ny modell for eierskap.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Volvo Car Groups Polestar-virksomhet som tidligere har levert stylingpakker og sportsversjoner av Volvos modeller, har nå presentert sin fremtid som et nytt, selvstendig høyprestasjons bilmerke. Det er lagt planer for tre modellene, et nytt spesialbygd produksjonsanlegg i Kina, tegnet av arkitektkontoret Snøhætta og en kundeorientert markedstilnærming som ifølge Volvo vil sette en ny bransjestandard.

Selskapets første bil kommer sommeren 2019, heter Polestar 1 og er en sportslig coupé med hybrid drivlinje som yter hele 600 hestekrefter og 1000 Nm i dreiemoment. Bilen er en del av en ny generasjon hybridbiler med lenger rekkevidde enn dagens ladbare hybrider. Selskapet kaller selv bilen for «en elektrisk bil som får drahjelp av en intern forbrenningsmotor». Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 15 mil, noe som er tre ganger mer enn hva flesteparten av dagens ladbare hybrider har.

600 hestekrefter og 1000 Nm skal sørge for at dette blir en potent bil. Foto: Volvo Car Group

Elbil i 2019

Ser man nøyere på bilen, er det liten tvil om at Polestars teknologi og produkttilbud drar stor nytte av synergier og stordriftsfordeler gjennom Volvo. Bilen er blant annet bygget på Volvos skalerbare plattform SPA. Mulighetene for å få nye modeller raskere i produksjon er langt bedre enn for andre nykommere på markedet.

Volvo? Nei, de kaller denne bilen Polestar. Foto: Volvo Car Group

– Polestar 1 er den første bilen med Polestar på panseret. Det nye Polestar-merket vårt kunne ikke fått en bedre start enn denne flotte GT-en fullpakket med avansert teknologi. Alle fremtidige biler fra Polestar vil ha en helelektrisk drivlinje, i tråd med visjonen om å være det nye frittstående merket for elektrifiserte høyprestasjonsbiler, sier Polestars sjef Thomas Ingenlath i en pressemelding.

Den neste modellen skal selvsagt hete Polestar 2, og kommer senere i 2019. Det blir en ren elbil i kompaktklassen som skal konkurrere med Tesla Model 3, og er den første elbilen fra Volvo Car Group.

Den første fasen i Polestars produktutrulling blir avsluttet med Polestar 3, en større suv med helelektrisk drivlinje.

Polestar 1 er den første i rekken av tre biler. De to andre blir en mindre elbil, og en suv. Foto: Volvo Car Group

Eier ikke bilen selv

Som med den nyeste Volvo-modellen XC40, vil Polestar endre på den tradisjonelle eierskapsmodellen.

Bilene kan bare bestilles på nett og tilbys på abonnementsbasis for to eller tre år. Den depositumsfrie abonnementspakken skal dekke alt, også tjenester som henting og levering i forbindelse med service. Man kan også leie alternative biler i utvalget fra Volvo og Polestar, og alt betales som et månedsbeløp.

Bestilling og konfigurering av Polestars biler vil bli gjort på nettet. Samtidig åpner et nettverk av Polestar-showroom rundt om i verden – der fremtidige Polestar-kunder får oppleve produktene og merket.

Dagens forhandlerstruktur blir med dette utfordret, ettersom bilene eies og selges av Volvo selv.(Vilkår)

Bilen kommer på markedet sommeren 2019. Foto: Volvo Car Group
  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat Nye biler Volvo Polestar Elbiler Ladbar hybrid Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.