Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Den nye toppmodellen av Porsche Panamera heter Turbo S E-hybrid Sport Turismo. Foto: Porsche
Den nye toppmodellen av Porsche Panamera heter Turbo S E-hybrid Sport Turismo. Foto: Porsche les mer

Motor

Hybridversting fra Porsche

Porsche Panamera i ladbar utgave skal være ultrakvikk og nøysom på drivstoffet, men neppe på samme tid.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Porsche er et velklingende navn når det gjelder sportsbil. At det nå kombineres med familiebil og «miljøbil», er noe ganske nytt.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo er det noe lange navnet som i praksis betyr den raskeste og sterkeste modellen i den mer praktisk innrettede stasjonsvognversjonen av Panamera som ble avduket under bilutstillingen i Genève i vår.

En Cayenne-lignende bakende skjuler et bagasjerom på 425 liter. Foto: Porsche

Bak navnet skjuler det seg også en ladbar hybrid, som kombinerer en V8-motor med en elektrisk motor som til sammen gir en effekt på hele 680 hestekrefter og et dreiemoment på 850 newtonmeter. Sportsligheten ivaretas gjennom en lynrask akselerasjon fra null til 100 kilometer i timen på 3,4 sekunder. 200 passeres etter ytterligere 8,5 sekunder, og det butter ikke før 310 kilometer i timen er nådd. Akselerasjonen er tre tiendedeler bedre, og toppfarten fem kilometer høyere enn en Audi RS 6.

En batteripakke på 14,1 kWh gjør at bilen har en teoretisk elektrisk rekkevidde på 49 kilometer. Utslippstallene blir muligens ikke så lette å oppnå, men er oppgitt til 0,3 liter per mil samt et CO2-utslipp på 69 gram per kilometer.

Bilen har en adaptiv spoiler på taket, som skifter vinkel når hastigheten passerer 170 kilometer i timen. Skal man holde seg innenfor norske fartsgrenser gjør spoileren det samme når kjøreprogrammene Sport eller Sport+ er valgt allerede ved 90 kilometer i timen.

Porsche har ryddet opp i interiøret også på toppmodellen. Foto: Porsche

Ellers er bilen som de andre Sport Turismo-modellene med tre bakseteplasser, der de to ytre definitivt gir best komfort. Bilen kan også bestilles med kun to individuelle seter bak. Bagasjerommet er på 425 liter, men de tredelte baksetene kan legges ned for å få et lastevolum på 1295 liter.

Bilen koster i Norge fra 2,076 millioner kroner, mens den svakere Panamera 4 E-hybrid Sport Turismo koster fra 1,251 millioner kroner med samlet effekt på 462 hestekrefter. Det er drøye 100.000 kroner billigere enn om du velger samme bil uten elektrisk motor.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat Porsche Sportsbil Nye biler Ladbar hybrid Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.