Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Nye Volvo XC40 har de karakteristiske «Tors hammer»-lyktene som alle Volvos nye modeller er utstyrt med. Foto: Volvo
Nye Volvo XC40 har de karakteristiske «Tors hammer»-lyktene som alle Volvos nye modeller er utstyrt med. Foto: Volvo les mer

Motor

Her er Volvos nye suv

Med XC40 skal Volvo inn i et nytt segment. En ny måte å kjøpe bilen på lanseres samtidig.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Volvos nye, og lille suv XC40 har endelig blitt presentert under et arrangement i Milano torsdag.

–Med XC40 går vi for første gang inn i segmentet for kompakt-suver. Dette gir varemerket Volvo en bredere appell og beveger oss i en ny retning. XC40 er et nytt, friskt, kreativt og annerledes del av Volvo-tilbudet, sier konsernsjef Håkan Samuelsson i en pressemelding.

Volvo utfordrer tyske premiumprodusenter med den nye modellen. Foto: Volvo

XC40 blir tredje SUV-modell fra merket, og følger dermed med i det segmentet som vokser raskest i de fleste markeder. Bilen er den første modellen på Volvos nye arkitektur kalt CMA (Compact Modular Architecture), som vil være en del av alle kommende biler i 40-serien, også helelektriske biler. CMA er utviklet i samarbeid med Geely og gir selskapet de nødvendige stordriftsfordelene for dette segmentet.

Les DNs test av XC60:
Umiskjennelige Volvo-linjer. Foto: Volvo

Konkurrentene

XC40 sikter seg åpenbart inn på å stjele kunder fra konkurrentene Mercedes GLA, BMW X1 og Audi Q3. Den kommende Jaguar E-Pace blir også en utfordrer. XC40 skal bidra til at Volvos mål om å selge 800.000 biler i 2020 skal kunne nås.

Bilen arver mye av den samme teknologien vi finner i de større 90- og 60-seriebilene. Ifølge Volvo selv skal dette gjøre XC40 til en av de mest velutstyrte kompakte premium-SUV-ene på markedet. Bilen har blant annet Volvo Cars Pilot Assist-system, City Safety, Run-off Road Protection, Run-off Road Mitigation, Cross Traffic Alert med bremsestøtte, og et 360-graders kamera som gjør det enklere å manøvrere inn på trange parkeringsplasser.

Produsenten skryter også av bilens lagringsløsninger, blant annet mer funksjonell oppbevaringsplass i dørene og under setene, en egen plass med trådløs lading til mobiltelefoner, en nedfellbar krok til små poser og en avtagbar avfallsbøtte i konsollen.

Ved lansering kommer bilen med 190-hestekrefter sterk dieselmotor, samt en bensinmotor på 247 hestekrefter. Senere skal det komme både en hybrid og en helelektrisk versjon.

Bilen skal etter hvert også komme som elbil. Foto: Volvo

Abonnér på bilen

Sammen med visningen av den nye modellen, har Volvo også lansert sitt nye abonnements-opplegg «Care by Volvo», som skal fungere som et alternativ til leasing. Volvo tar seg av alt, mens kunden får bruke bilen for ett gitt månedsbeløp. Volvo hevder bilholdet skal bli like oversiktlig, enkelt og ukomplisert som det å ha smarttelefon. I Norge koster det 6.500 kroner i måneden i to år, for både bensin- og dieselmodellen. Etter det får men en ny bil. XC40-sjåførene blir også de første Volvo-kundene som kan dele bilene med venner og familie ved hjelp av Volvo on Call, og en ny digital nøkkelteknologi. Care by Volvo-kunder får bildeling som standard.

Dette er innstegsprisene for nye XC40 i Norge:

  • XC40 T5 247 hk AWD (automat) Momentum 560.000 kroner.
  • XC40 D4 190 hk AWD (automat) Momentum 510.000 kroner.

Pristillegget for en R-Design-versjon er for begge disse 43.000 kroner.

Til sammenligning koster en BMW X1 med 190 hestekrefter sterk dieselmotor, firehjulsdrift og automatgir i underkant av 500.000 kroner, mens en bensinversjon med 231 hestekrefter koster 575.000 kroner.

De første kundebilene kommer til Norge mot slutten av mars.(Vilkår)

Volvo XC40 kommer til Norge i mars neste år. Foto: Volvo
  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat Volvo Volvo Cars Norway Nye biler SUV Kompakt-suv Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.