Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Motor

Seat returnerer til Norge etter 12 år – vil selge biler på tapasbar

Spanske Seat utfordrer hvordan biler selges når bilmerket nå returnerer til Norge.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Frankfurt, Tyskland: – Vi må komme med noe nytt. Jeg vil ha en tapasbar i Oslo. Jeg tror det er noe kundene våre vil like, det er en annen måte å presentere merket på. Unge går ikke til en klassisk bilforhandler. De er online, og om de går noe sted, så vil de kose seg, sier Wayne Griffiths, sjef for salg og markedsføring i Seat.

Den spanske bilprodusenten Seat er en del av Volkswagen-konsernet og har tidligere prøvd seg i Norge, uten suksess. Dermed sluttet importøren Harald A. Møller med merket i 2005. Griffiths mener det er flere grunner til at merket nå skal lykkes i Norge.

Elbil kommer

– Vi har en klarere posisjonering, og ikke minst så har det skjedd mye med modellene. De passer bedre til det norske markedet. Det er suv-drevet og elektrisitet som er viktig. Vi har ingen elbil ennå, men i 2020 skal vi ha en. I mellomtiden jobber vi med plug in-hybrider i vår eksisterende modellrekke, sier Griffiths.

Han sier merket vil ha en annen tilnærming enn før.

– Vi skal ikke ha store forhandlere og store investeringer. Vi bruker servicenettverket til Møller. Møller er både importør og forhandler, det gjør det mer effektivt. Vi forlater den fysiske verden, til fordel for der kundene er: digitalt, sier Griffiths.

Wayne Griffiths (til venstre) i toppledelsen i Seat og norsk sjef Tor Anton Bjørge som skal ta Seat tilbake til Norge etter 12 års opphold. Foto: Embret Sæter

Seat skal riktignok fremdeles ha noe fysisk tilstedeværelse, blant annet for prøvekjøring, men vurderer også om prøvekjøring kan gjøres via eksisterende eiere etter hvert.

– Seat skal være mer enn bare en bil. Vi skal utfordre modellene i bilbransjen, og vil prøve med bildeling også, sier Tor Anton Bjørge, som er sjef for Seat i Møllergruppen.

Modellene

I første omgang kommer Seat på det norske markedet med fire modeller. Småbilen Ibiza, kompaktbilen Leon og de to suvene Ateca og den helt nye Arona. I Europa er Seat et av merkene med størst vekst. Seat-toppen mener likevel at bilsalget ikke er det viktigste med denne satsingen.

– Motivasjonen er ikke å selge flere biler, men å lære av dette prototyp-opplegget. Volumene blir neppe spesielt store, men vi vil lære av det, det vil også Harald Møller. Hvis det fungerer kommer det til å bli et høydepunkt innenfor Volkswagen Gruppen, sier Griffiths.

– Har ikke dette vært prøvd ut i andre markeder før?

– Tesla har gjort noe lignende, men jeg kjenner ikke til andre merker som har gått direkte til en digital plattform. Vi har ikke prøvd det før, i et etablert marked må man normalt sett respektere den eksisterende gamle strukturen, sier Griffiths.

Målet er å få lansert merket på det norske markedet neste sommer.

– Vi jobber med onlinesystemet, og leter etter lokale i Oslo nå, men vi må gjøre det mens Arona er ny, sier Griffiths.

–Vi skal ta Barcelona og Seat til Oslo, og noen andre byer i Norge. Barcelona er en av de hotteste byene i Europa når det gjelder design, og vi skal være attraktive for unge kunder, sier Griffiths.

Seat skal være innstegsmerket til Volkswagen Gruppen, men appellere til andre kundegrupper enn de andre merkene.

– Unge vil kjøre i noe annet enn sine foreldre, sier Griffiths.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat Nye biler Bilutstillingen i Frankfurt Seat Møllergruppen Harald A. Møller Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.