Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Konsernsjef Jacob Tveraabak i Miklagruppen får ny eier i den svenske bilkjeden Hedin Bil. Foto: Mikaela Berg
Konsernsjef Jacob Tveraabak i Miklagruppen får ny eier i den svenske bilkjeden Hedin Bil. Foto: Mikaela Berg les mer

Motor

Blir en europeisk bilgigant

Miklagruppen selges til den svenske bilgiganten Hedin Bil. Resultatet er en av de største forhandlergrupperingene i Europa.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Miklagruppen, som tidligere het Bavaria Nordic as, selges til det svenske bilkonsernet Anders Hedin Invest AB. Miklagruppen omsatte i fjor for seks milliarder kroner. Konsernet som selger bilmerkene BMW, Mini og Porsche i Norge, og Toyota, Lexus og Kia i Sverige, passerte også 100 millioner kroner i resultat for første gang. Selskapet selger omtrent 30 prosent av BMW-ene som selges i Norge.

– Avtalen ble signert i går, sier Jacob Tveraabak, som er konsernsjef i Miklagruppen.

Les også: Investorene kan trolig dele hundrevis av millioner etter salget

Europeisk gigant

Når konsernet innlemmes i Hedin Bil blir selskapet en av Europas største bilaktører. Hedin Bil forhandler 26 ulike merkevarer fra 61 bilanlegg i Sverige, og omsatte i 2016 for nærmere 11 milliarder svenske kroner. Det har blant annet en markedsandel på Mercedes i Sverige på mer enn 40 prosent.

– Jeg er fornøyd med at vi går fra en finansiell til en industriell eier. Hedin Bil har imponert meg i forhandlingsprosessen, sier Tveraabak.

Selgere er de Stavanger-baserte investorene Knut Øgreid og John Arild Ertvaag gjennom selskapene Verket Investering as og Camar as.

Gjennom oppkjøpet forventer Anders Hedin Invest-konsernet å selge 75.000 kjøretøy fordelt på 30 varemerker. Konsernet vil ifølge selskapet omsette for 21 milliarder svenske kroner og sysselsette flere enn 3.300 ansatte i 2018.

Jacob Tveraabak tok over som konsernsjef i august 2016, etter Svein Strøm som var med på å starte selskapet i 1996. Foto: Mikaela Berg

Ifølge Tveraabak vil det nye eierskapet gi selskapet kapital, synergieffekter og stordriftsfordeler som gjør dem bedre rustet for å møte fremtiden i en bransje i endring.

Til sammenligning omsatte det svenske Bilia-konsernet for 23 milliarder svenske kroner i 2016.

Miklagruppen

  • Etablert i 1996 av investorene John Arild Ertvaag, Knut Øgreid, Svein Strøm og Steinar Olsen. De to førstnevnte er i dag eiere av konsernet. Selskapet var tidligere kjent som Bavaria-konsernet
  • Siden 1996 har Miklagruppen vokst til å bli en av Nordens største BMW-forhandlere og bilforhandlere generelt.
  • Har hovedkontor i Stavanger og lokaliteter i Sør-Norge og Stockholms-regionen.
  • I tillegg til BMW og Mini, selger konsernet også Porsche, samt Kia, Lexus og Toyota i Sverige.
  • Konsernet er majoritetseier i bildelsforhandleren GS Bildeler.
  • Konsernet, som ledes av Jacob Tveraabak, omsatte i 2016 for over seks milliarder og har rundt 700 ansatte.
  • Konsernet skiftet i 2017 navn til Miklagruppen.
Vis mer

En bransje i endring

Ifølge Tveraabak vil det nye eierskapet gi selskapet kapital, synergieffekter og stordriftsfordeler som gjør dem bedre rustet for å møte fremtiden i en bransje i endring.

– Miklagruppen har hatt en formidabel vekst siden oppstarten i 1996. Vi har hatt fantastisk suksess med BMW, Mini, Porsche, og i senere tid Kia og Toyota. Nå er vi klare for videre vekst i en bransje i sterk endring. Det krever skala, effektivitet, synergier som Anders Hedin sitt eierskap vil tilføre. I tillegg driver Hedin selskapene sine godt, er profesjonelle og har en sterk merkevare i det svenske markedet. Deres fremoverlente tilnærming og digitale fokus imponerer meg, og er helt på linje med hvordan vi tenker i Miklagruppen, sier Tveraabak.

Etter at Tveraabak overtok som konsernsjef for Miklagruppen, har selskapet markert seg ved å investere penger i nye, innovative selskaper som bilutleietjenesten Nabobil.no og samkjøringstjenesten Sammevei.no.

– Endringene i bransjen og hos oss krever at vi har en organisasjon som har fullt fokus på kundeglede, hva enn det vil innebære fremover. Nå skal vi dra nytte av størrelsen vår under Hedin og alle de stordriftsfordelene vi vil få. Vi skal fortsette å forhandle de sterke, gode merkevarene våre under Miklagruppen og våre datterselskaper med nye eiere i ryggen, sier Tveraabak.

Konsernsjefen har tidligere uttalt at målet var å passere 10 milliarder i omsetning innen 2020.

– Er du skuffet over å ikke kunne nå dette målet?

– Jeg må tilpasse meg. Vi hadde et mål om å vokse. Når vi nå slår oss sammen med en gruppe som er større, er det en god måte å vokse på, sier Tveraabak.

Viderefører Bavaria-navnet

Hedin Invest skal videreføre driften med den merkevarestrukturen og på de lokasjonene hvor Miklagruppen er i dag. Selskapet skal fortsatt selge BMW og Mini under Bavaria-merkevaren i Norge og Sverige.

– Dette gjør at vi, sammen med Miklagruppen, vil ta en merkbart sterkere posisjon som forhandler i Norden. Dette er helt i tråd med mine og selskapets vekstambisjoner. Gjennom oppkjøpet øker Anders Hedin Invest-konsernet sitt omsetning med over seks milliarder kroner, og får fire nye merkevarer inn i porteføljen. Samtidig får vi en større geografisk dekning i både Norge og Sverige, og gleder oss over ytterligere 900 kompetente ansatte i konsernet, sier konsernsjef i Hedin, Anders Hedin, i en pressemelding.

Overtagelsen skjer etter at det svenske konkurransetilsynet godkjenner kjøpet.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat Hedin Bil Bavaria Nordic Jacob Tveraabak Miklagruppen Porsche Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.