Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Nye BMW M5 er sjette generasjon familieracer. Foto: BMW
Nye BMW M5 er sjette generasjon familieracer. Foto: BMW les mer

Motor

Familiebil fra 0 til 200 på 11 sek

Her er den nye BMW M5! Raskere enn noensinne.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– I mars lanserte vi de første modellene i den helt nye generasjonen av BMW 5-serie. Modellutvalget er allerede bredt, og inkluderer plugin hybriden 530e iPerformance og den sportslige M550i xDrive. Nå avdukes spydspissen, eller rosinen i pølsa om man vil, helt nye BMW M5, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge i en pressemelding.

Denne bilen er sjette generasjon av bilen som på sett og vis definerte et helt eget segment av familiebiler med stor motor og tilsvarende fartsressurser da den kom i 1984. Forrige generasjon hadde en V8-motor på 560 hestekrefter, mens generasjonen før der igjen hadde en voldsom femliters V10-motor med 507 hestekrefter. 

BMWs nye 5-serie er en glimrende bil. En voldsom V8-motor ødelegger neppe den karakteristikken. Foto: BMW
Les DNs test av forrige generasjon M5: Budsjettvinneren

Den nye generasjonen overgår selvsagt alle de tidligere, om ikke på volum, så i hvert fall på ytelse. Under panseret sitter siste versjon av BMW sin V8-er med TwinPower turboteknologi og et volum på 4,4 liter som yter hele 600 hestekrefter og har et dreiemoment på 750 Newtonmeter. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men kan økes til 305 km/t ved valg av en M Driver's Package.

Store seter i den nye M5. Foto: BMW

Dette er selvsagt den raskeste M5 i historien, der den gjør null til 100 km/t på 3,4 sekunder, og passerer 200 km/t etter 11,1 sekunder. Disse tidene oppnås ettersom dette er den første M5 med firehjulsdrift. Under normal kjøring skal kreftene overføres til bakhjulene, i typisk BMW M-manér. Når behovet for mer grep melder seg, kobles forhjulene sømløst inn gjennom en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forhjulene. Dette systemet kan konfigureres på en rekke individuelle måter og klassisk bakhjulsdrift kan fremdeles nytes ved å deaktivere firehjulsdriften helt. 

Les om konkurrenten fra Mercedes: Maken til bøllebil!
Firehjulsdriften kan kobles ut for mer sladdevennlig kjøring. Foto: BMW

Prisen for bilen er ennå ikke klar for det norske markedet, men om man ser på konkurrentene vil den nok starte på omkring 1,5 millioner kroner. Mercedes-AMG E 63 S har en startpris på drøye 1,6 millioner kroner, mens Audi RS 6 koster litt mindre i stasjonsvognutgave.

Alle kjørefunksjoner er sentrert rundt førersetet, og plassert i synsfeltet til sjåføren, og i ergonomiske avstander fra hendene. Et stort digitalt instrumentpanel forteller deg hvilket kjøremodus du er i, viktig er turtalls-varslingene og indikatorlyset som skifter farge for å vise når du burde gire når du kjører med den åttetrinns-automatgirkassen i manuell funksjon.

Legg merke til de to røde M-knappene på rattet. Dette strammer opp bilen for ekstra «M-aktig» kjøring. Foto: BMW

M5 kommer først i en såkalt «First Edition»-utgave, som kommer i et begrenset opplag på 400 eksemplarer på verdensbasis. Da har du mulighet for å betale litt ekstra for et serienummer i midtkonsollen, eksklusive farger og materialer, samt et utvidet utstyrsnivå.

Helt nye BMW M5 får sin premiere på bilutstillingen i Frankfurt i september, og lanseres første halvdel i 2018. 

Bilen kommer til Norge neste år. Foto: BMW

Se video fra da DN kjørte forrige generasjon M5:(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.