Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Jaguar E-Pace: Suven skal bli merkets bestselger

Med en lengde på 440 centimeter, er E-Pace 33 centimeter kortere enn den romslige F-Pace. Foto: Jaguar
Med en lengde på 440 centimeter, er E-Pace 33 centimeter kortere enn den romslige F-Pace. Foto: Jaguar les mer

Motor

Jaguars lille suv skal bli bestselgeren

Med kompaktsuven E-Pace skal Jaguar sette tyske konkurrenter på plass, og bli merkets bestselger.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Ingen kan si at Jaguar er spesielt tidlig ute med å følge trenden. Britisk eleganse og impulshandlinger går åpenbart ikke hånd i hånd. Først i fjor kom Jaguar med sin første suv, F-Pace, som er blitt en kjempesuksess for merket. 

Les DNs test av F-Pace: Elegant monster

I går kveld fulgte Jaguar opp med å lansere en ny lillebror: E-Pace.

Jaguar E-Pace. Foto: Jaguar

Det er selvsagt ikke akkurat tilfeldig. Merkets globale salg økte med 83 prosent i siste regnskapsår, der F-Pace har vist seg som den raskest selgende Jaguaren i merkets historie med over 80.000 biler siden april i fjor, skriver bransjenettstedet Autonews.com. Produsenten selv tror E-Pace skal selge enda bedre. I Norge er det hittil registrert omkring 300 F-Pace, noe som gjør den til den klart mest populære modellen også her til lands. I hvert fall inntil den mindre, og antageligvis langt billigere E-Pace dukker opp på statistikkene neste år. 

Bilen er 4,40 meter lang og har en akselavstand på 2,68 meter. Det gir bilen et bagasjerom på 577 liter. Så selv om den er litt kortere enn for eksempel BMW X1, har den større plass.

Konkurrentene ser ut til å være akkurat de tyske premiummerkenes minste suv-modeller, som X1, Audi Q3 og Mercedes GLA. Bilen er bygget på en modifisert versjon av plattformen til Land Rover Evoque, en bil den også vil konkurrere mot. 

Jaguar E-Pace. Foto: Jaguar

Bilen kommer i starten med tre dieselmotorer på 150, 180 og 240 hestekrefter, der den minste også kommer med drift på bare to hjul. I tillegg kommer det to bensinmotorer på 250 og 300 hestekrefter.

Ifølge produsenten så skal bilen ha kjøreegenskaper som er inspirert av sportsbilen F-Type, og nevner også Porsche Macan som en konkurrent.

Les DNs test av F-Type: Overflødig ansiktsløft

Norske priser er det ennå ikke opplyst noe om. I hjemlandet starter E-Pace på 28.500 pund, noe som er omtrent det samme som BMW X1 med 150 hestekrefter sterk dieselmotor starter på. I Norge ville det i tilfelle bety en frapris på 390.000 kroner.

Jaguar E-Pace. Foto: Jaguar

Bilen skal produseres hos Magna Steyr i Østerrike, der den elektriske suven I-Pace også skal bygges. E-Pace kommer på markedet tidlig neste år, mens den elektriske versjonen, som var på besøk i Norge tidligere i sommer, kommer noe senere.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Privat Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.