Førerdøren åpner seg automatisk, og lukker seg igjen straks du tråkker på bremsepedalen. De karakteristiske falkevingedørene bretter seg inntil kroppen etter to trykk på den store skjermen.

Deretter er det klart for takeoff. Og hvilken takeoff man kan få i denne bilen! «Ludicrous»-mode gir etter sigende en akselerasjon fra null til 100 km/t på 3,4 sekunder!

Det er seks tideler raskere enn standard P90D, seks tideler som koster deg 86.000 kroner, altså på toppen av den drøye millionen du må ut med i utgangspunktet.

Om det er verdt det, kan jo diskuteres, men måten du blir trykket tilbake i setet mens du kjenner ansiktshuden presses bakover og tunnelsynet blir påtrengende, er både magisk og vanedannende.

Til tross for at det er gir en rar kombinasjon av velvære og ubehag. 2,5 tonn elbil reagerer umiddelbart og skyter fart langt raskere enn majoriteten av sportsbiler, noe som er surrealistisk nok i seg selv.

Om man øyner å se forbi fiksfakseriet med selvlukkende vingedører og utenomjordisk akselerasjon, er det vanskelig å komme utenom at Tesla Model X er et imponerende stykke ingeniørkunst. Selv elbilhatere vil nok la seg blende om de ofret bilen en sjanse.

DNtv: Slik går det når DNs biljournalist åpner falkevingedørene 30 cm fra en betongstolpe

Åpner falkevingedørene 30 cm fra betongstolpe
Det er små marginer når DNs biljournalist tester om falkevingedørene til Tesla Model X kan åpnes i trange parkeringshus.
01:16
Publisert:
Da Tesla Model S kom, imponerte også den, men man kunne også peke på ting som manglet, slik som adaptiv cruisekontroll og kollisjonsassistansesystemer. Men den utradisjonelle bilprodusenten snur seg fortere rundt enn tyske bilingeniører klarer å si «vorsprung durch technik».

Over natten er bilene oppgraderte og har nye funksjoner. Det er rett og slett en helt ny og ganske så fascinerende måte å tenke bil på.

Testbilen har alt utstyr man forventer av en suv i luksusklassen, og mye av teknologien ligger helt i forkant, slik som de selvkjørende funksjonene som vi opplevde som mer pålitelig enn ved tidligere tester av Model S.

Ute på veien er bilen komfortabel med luftfjæringer som sluker det meste av ubehageligheter. Det lave tyngdepunktet sørger for at bilen klynger seg til veien som om den var langt mindre og lavere enn den er, selvsagt vaier og duver det noe når svingene kommer brått, men den står ikke tilbake for noen andre suver på kjøreegenskaper.

Plassmessig er det ikke mye å klage på i Model X, kanskje rent bortsett fra på den tredje seteraden i syvseteren vi kjører. Trykker du på knappen som setter baksetene tilbake i posisjon, krøller setet deg sammen der bak, og du blir sittende relativt mørkt og trangt avsondret fra resten av samfunnet. Når det er sagt, så er denne følelsen mer en regel enn et unntak blant syvseterne som finnes på markedet.

Bilens viktigste kjennetegn og åpenbart en av Tesla-sjef Musks kjepphester er dørene. For oss som mener janteloven bør håndheves, blir det rett og slett vanskelig å forholde seg rolig. Og man kan si at tilgangen til baksetene blir langt bedre, det blir den, men det kommer ikke gratis.

For det første er det jo egen seremoni å åpne og lukke dem. Stas i starten, men langtekkelig etterhvert, og en diskret utgang fra bilen kan du bare glemme.

Jeg føler også en viss skepsis for om dette fungerer like bra i vintervær. En annen av de største spørsmålene ved disse dørene er hvordan de opptrer i trange parkeringshus. En test den nesten besto. Sensorer kikker etter hindringer og skal sørge for at du ikke åpner dørene inn i vegger eller andre biler.

Ved noen anledninger ble døren stoppet av sidemannens speilhus og parkeringshusets betongsøyle. Uten å skade det, men sidemannen hadde neppe likt at sidespeilenes funksjon som dørstopper. At dørene også hindrer nordmenn i å ta skiene av bena og legge dem på taket er en annen ting, som neppe kompenseres fullverdig av det noe snodige skistativet som kan settes på hengerfestet.

Tesla bringer elbilrevolusjonen ett lite hakk videre med Model X, men etter min mening hadde den blitt en bedre (og billigere) bil om Musk hadde ofret falkevingedørene. Norske luksussuvkunder har allerede omfavnet ladbare hybridvarianter. Tesla Model X er neste steg.

 

Les også:

Tesla har ingen planer om å skrote autopilot

Norske Tesla-eiere tilkjent erstatning

Denne skal få sportsbilkunder til å kjøre elektrisk

Se DNtv:

Tesla Model X endelig i Norge
Se vår første prøvekjøring av verdens første elektriske suv.
01:29
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.