«Sliten 15-åring», var overskriften da DN testet Scandic Byporten for halvannet år siden og tildelte 18 poeng. Kort tid etterpå startet hotellkjeden en totalrenovering av hotellet. Hvordan er det da mulig at scoren i dag er lavere?

Totalrenoveringen av fellesområder og rom definitivt har løftet førsteinntrykket mange hakk. Scandic Byporten med 239 rom fremstår i dag som lyst og innbedende, og de ansatte i det noe bortgjemte resepsjonsområdet ved inngangen til shoppingsenteret gjør hva de kan for at gjesten skal få et hyggelig opphold.

Rommet i femte etasje er også lyst og minimalistisk, men ganske trangt selv for to. Med nye nedfellbare køyesenger på veggen, kan det bo inntil fire personer her. Med få muligheter til å oppbevare bagasje, blir det neppe noen god opplevelse. Og hva gjør en vaklevoren oljefylt ovn med ødelagte hjul her? Det er dessuten underlig at ikke hotellet har kostet på seg en bryter slik at gjesten kan styre friskluftanlegget. Og vanntrykket i dusjen er ikke mye å skryte av, men det er kanskje bevisst for å spare på vannet?

Men sengen er behagelig og dyne og puter likeså. I sum er rommet helt greit; lite og effektivt. Men renholdet er under enhver kritikk. At det er en del støv på klassiske støvsamlere som bilder og dørkarm er til å leve med. Men under køyesengene er det tydeligvis lenge siden noen har tatt en titt. Der ligger det rester av både chips, lakris og en skrue sammen med støv.

Vinduskarmene kan umulig ha vært vasket på mange måneder. Det samme gjelder vinduene som er så skitne at det er direkte flaut.

Et renovert rom i lyse farger trekkes ned av elendig renhold. Chips og lakris lå igjen etter tidligere gjester under de nedfellbare ekstrakøyene.
Et renovert rom i lyse farger trekkes ned av elendig renhold. Chips og lakris lå igjen etter tidligere gjester under de nedfellbare ekstrakøyene. (Foto: Dagens Næringsliv)
Etter kjøpet av Rica-kjeden, kjent for sin gode frokost, har Scandic tatt mål av seg å løfte sitt eget frokostkonsept til nye høyder på en rekke hoteller. Det inkluderer tydeligvis ikke Scandic Byporten. For frokosten er den samme kjedelige som sist. Det er ingen som tar imot gjesten i døren; man må selv lete seg innover i det mørke lokalet til skiltet med frokost og en trapp opp. Utsikten er fin mot Jernbanetorget, men utvalget er svært begrenset. Fatene der det skulle ligget speilegg, laks og salami er tomme. Det er kun én type ost, litt kokt skinke og få varmretten. Og denne testeren måtte selv gå tilbake til hotellresepsjonen for å få låne en utgave av DN.

DNs tester bodde her i to dager. Dag nummer to var det også helt tomt for croissanter og søtt til den smakløse kaffen og servitøren beklaget og forklarte at det var håp om en ny forsendelse senere samme dag.

Et renovert rom i lyse farger trekkes ned av elendig renhold. Chips og lakris lå igjen etter tidligere gjester under de nedfellbare ekstrakøyene.
Et renovert rom i lyse farger trekkes ned av elendig renhold. Chips og lakris lå igjen etter tidligere gjester under de nedfellbare ekstrakøyene. (Foto: Dagens Næringsliv)
Dette kan umulig være i tråd med Scandics frokostambisjoner.

Anmelderne på nettstedet TripAdvisor rangerer Byporten på 31. plass blant Oslos 85 hoteller. Det er definitivt mulig å klatre oppover listen med bedre renhold og frokost.

Les også:

Her er de beste pappvinene  

- Kan få stengte banker allerede nå

Karakterene stupte da BI-studentene tok eksamen med nasjonal sensur  

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.