Det finnes neppe en mer uforutsigbar hotellby enn Paris. Byen har nær 1800 hoteller i og nær sentrum. De fleste er frittstående uten kjedetilknytning, de holder svært varierende kvalitet, og det er ofte ingen sammenheng mellom hva du betaler og hva du får.

Hotellrommet er slitent og modent for renovering.
Hotellrommet er slitent og modent for renovering.
Paris er dessuten en av Europas dyreste hotellbyer.

Det kan således være en utfordring å finne et all right hotell til en levelig pris om man ikke er villig til å betale dyrt for et standardrom hos mer kjente kjeder.

Det er i slike situasjoner de brukergenererte nettstedene som TripAdvisor kan komme til sin rett. De rangerer jo tross alt hotellene basert på brukernes egne erfaringer.

Det er trange kår på hotellrommets toalett.
Det er trange kår på hotellrommets toalett. (Foto: Dagens Næringsliv)
Og etter litt leting på nettstedet dukker hotellet Chambellan Morgane i den lille gaten Rue Keppler opp. Det er ranket som nummer 486 av 1773 hoteller i byen og de fleste gjestene er gjennomgående positive. Det har til og med fått utmerkelsen «Certificate of Excellence» fra TripAdvisor.

Og beliggenheten er god i denne stille sidegaten til Avenue Marceau fem minutters gange fra metroen ved Triumfbuen på Champs-Élysées.

Trestjernershotellet med 20 rom markedsfører seg som et boutiquehotell – hva nå det måtte bety. For det har for lengst gått inflasjon i boutiquebegrepet. Det kan nesten virke som ethvert slitent hotell med blytungt og mørkt interiør nå kaller seg boutiquehotell.

Det er i alle fall tilfellet på Chambellan Morgane.

Etter en rask og forsåvidt hyggelig nok innsjekk, går turen til rommet i andre etasje. Men veien dit går over mørkebrune tepper, forbi svartmalte vegger og tak og inn i en bekmørk gang som bare såvidt er opplyst med en svakt blinkende stjernehimmel. Det er så man må famle seg frem mot rommet til tross for at det er midt på dagen. Dette minner langt mer om en shabby kjellernattklubb enn et hotell.

Det er riktignok noe bedre på rommet som vender ut mot gaten. Sengen er helt OK. Men på rommet er det samtidig tydelig at hotellet er preget av mange år slitasje. Det er småskader på vegger og dør, tydelige flekker på teppet og malingen flasser av på fasaden utenfor vinduet.

Det er OK arbeidsplass ved skrivebordet, men ingen stikkontakter i bordhøyde – og absolutt ingen kontakter ved sengen.

Det er badekar, men ingen dusjholder. Og slusen der toalettet står er så trang at man blir sittende med haken i toalettrullen.

Renholdet er til å leve med; hverken bra eller direkte dårlig.

Hotellfrokosten er ikke verd å skrive hjem om. Den forsvarer ikke ekstraprisen på 110 kroner.
Hotellfrokosten er ikke verd å skrive hjem om. Den forsvarer ikke ekstraprisen på 110 kroner. (Foto: Dagens Næringsliv)
Frokosten, som serveres ved resepsjonen, koster 13 euro (110 kroner) ekstra. Den er av det helt enkle slaget og er egentlig ikke verd å skrive hjem om.

Og for dette skal hotellet basert på sin egen prisliste ha fra 300 euro (2500 kroner) – uten frokost. Det er tett på tyveri. Riktignok betalte denne testeren noe mindre (1850 kroner) ved bestilling på nett, men også det er en ublu pris.

Som leseren sikkert kan forstå, anbefales Hotel Chambellan Morgane absolutt ikke.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.