Konklusjonene til de sju utvalgsmedlemmene i Grønn skattekommisjonen vil berede grunnen for en omkamp om miljøavgiftene som skapte store bølger under de langdryge budsjettforhandlingene på Stortinget.

Allerede dagen etter at budsjettforliket ble lagt fram, ble forventningen om en slik omkamp tydeliggjort av Venstre.

– Det er vanskelig å se for seg at man skal forsterke klimaforliket og bidra til at transport skal ta sin andel av reduksjonene, uten å gjøre det dyrere å bruke biler som bare går på fossilt drivstoff, sa Venstre-nestleder Terje Breivik til NTB.

Grønn strid

Venstre vant i forhandlingene ikke fram med kravene om en generell CO2-avgift og økte priser på diesel og bensin, men fikk i stedet på plass den omstridte flyseteavgiften.

Samtidig slår budsjettavtalen fast at representanter for de fire borgerlige partiene skal sitte i en arbeidsgruppe som med utgangspunkt i rapporten fra Grønn skattekommisjon får sette premisser for framtidige budsjettvedtak.

– Venstre mener vi trenger betydelig høyere avgifter på det vil ha mindre av, nemlig forurensing og CO2-utslipp, og langt mindre skatt på det vi vil ha mer av, nemlig arbeid, bedrifter og miljøvennlig atferd, sier Venstres andre nestleder Ola Elvestuen, som leder Stortingets energi- og miljøkomité.

Motsetter seg

For Fremskrittspartiet er økte avgifter på diesel- og bensinbiler svært vanskelig å akseptere. Partiets finanspolitiske talsperson Hans Andreas Limi mener avgiftene Venstre økte i sitt alternative budsjett ikke ville ha ført til lavere utslipp eller mindre bilbruk.

– De gjør det bare det dyrere for folk å bruke bil, sier han.

Rapporten fra Grønn skattekommisjon overleveres finansminister Siv Jensen (Frp) klokken 10. Miljøpartiet De Grønnes Rasmus Hansson håper KrF og Venstre vinner fram i avgiftsfeiden med regjeringen.

– Siv Jensen må revurdere sin holdning til miljøavgifter. Økt pris på miljøskadelig forbruk er selve grunnpilaren i en effektiv grønn skattereform. Hvis Frp stiller seg i veien for reelle endringer må Venstre og KrF sette regjeringen på sidelinjen og søke flertall med resten av Stortinget, sier Hansson til NTB.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: - Norge har en litt unik posisjon