Med skuffene fulle av flis kjører dumperne sakte opp på et berg av snø ved foten av Trysilfjellet. Meter for meter blir snøen som falt i år dekket med et 40 centimeter tykt lag med flis hentet fra sagbruket nede i bygda. Slik skal Trysil, som er mest kjent for alpinbakker, lokke til seg flere av langrennsentusiastene som leter etter løyper i november.

– For ikke så mange år siden var dette helt utenkelig. Tidligere turistsjef i Trysil, nå pensjonist, Stig Kvebæk tar en titt på snøberget før han tar på seg skiene for å gå ut i løypene.

Enighet til fjells

Tidligere turistsjef i Trysil, Stig Kvebæk tar skituren forbi snøberget på 35.000 kubikkmeter snø som skal sikre ivrige langrennsløpere seks kilometer løyper i november 2015.
Tidligere turistsjef i Trysil, Stig Kvebæk tar skituren forbi snøberget på 35.000 kubikkmeter snø som skal sikre ivrige langrennsløpere seks kilometer løyper i november 2015.
Trysil – som etablerte sin første skiheis allerede i 1966 – er landets desidert største alpindestinasjon målt i heisomsetning med 178,3 millioner kroner. I sesongen 2013/2014 omsatte Trysil heiskort for like mye som Hafjell, Kvitfjell, Geilo, Norefjell og Skeikampen tilsammen. Trysil omsetter også for rundt 80 millioner kroner mer enn Hemsedal, som også eies av Skistar.

– Trysil er i mesterligaen, mens de fleste norske alpinanlegg er i andre divisjon, sier Bo Halvardsson, leder av Skistar Norge, som er Trysilfjellets største eier.

Hvordan gikk det til at trauste tryslinger i Østerdalens dype skoger klarte å vinne kampen om skifolket?

– Samarbeid, sier Kvebækk, turistsjef i 14 år på 1990- og 2000-tallet

– Samarbeid, sier daglig leder Torbjørn Amdal i Trysilfjellet Utmarkslag, en sammenslutning av 26 av fjellets grunneiere.

– Samarbeid- og en rekke tilfeldigheter, sier Bo Halvardsson.

Skistars destinasjonssjef Bo Halvardsson har fortsatt ambisjoner for utvikling av Trysilfjellet. Ny flyplass ved Sälen i 2017 skal skysse enda flere skiturister til Trysil fra Europa. Og flere løyper i alpinbakken skal bidra til at 15 000 kan være i anlegget samtidig.
Skistars destinasjonssjef Bo Halvardsson har fortsatt ambisjoner for utvikling av Trysilfjellet. Ny flyplass ved Sälen i 2017 skal skysse enda flere skiturister til Trysil fra Europa. Og flere løyper i alpinbakken skal bidra til at 15 000 kan være i anlegget samtidig. (Foto: Dagens Næringsliv)
– Hvis vi bestemmer oss for å bygge en ny heis, tar det meg kun 45 minutter, så har jeg klarsignal, legger han til.

Svensketoppen

På kontoret sitt i velkomstsenteret i Trysil har han full oversikt over nedfartene mot stolheisen i bunnen av bakken. Men det var på andre siden av fjellet utviklingen startet.

Halvardsson trekker frem brødrene Juul og Kjell Søgaard som etablerte det første hyttefeltet på Fageråsen, nordsiden av Trysilfjellet på 60-tallet. Svenskene kjøpte i hopetall, lokket av en norsk krone som den gang var 30 prosent svakere enn den svenske. «Svensktoppen» var lenge navnet på Fageråsen. Det var starten.

Tidligere turistsjef i Trysil, Stig Kvebæk tar skituren forbi snøberget på 35.000 kubikkmeter snø som skal sikre ivrige langrennsløpere seks kilometer løyper i november 2015.
Tidligere turistsjef i Trysil, Stig Kvebæk tar skituren forbi snøberget på 35.000 kubikkmeter snø som skal sikre ivrige langrennsløpere seks kilometer løyper i november 2015. (Foto: Dagens Næringsliv)
– Da grunneierne på sørsiden av fjellet så at det var mulig å tjene penger på hytter, samlet de seg i et utmarkslag for å sørge for utvikling av den siden også. De hadde aldri klart å bli enige hvis de ikke så at det var penger å hente, sier Halvardssons.

Krangler bak lukkede dører

De 13 grunneierne som samlet seg i Trysilfjellets Utmarkslag i 1971 er blitt til 26 i 2015. Tilsammen har de meldt inn 120.000 dekar i områdene rundt Trysilfjellet. Etter en omfattende modell får alle eierne betalt fra utmarkslaget når det blir solgt tomter og hytter eller benyttet grunn til langrenns- og alpinløyper. Amdal innrømmer at det kan være ulike meninger grunneierne imellom når det gjelder hvilke områder det skal satses på i fjellet, og hvordan avtalen skal reguleres.

– Men den diskusjonen tas bak lukkede dører. Når dørene åpnes, er det med en felles enighet fra laget, sier Amdal.

Diskusjonen har sjelden vært heftigere enn når Skistar banket på døren i 2004.

Det svenske skidestinasjonselskapet, som blant annet har Sälen, Årø og Hemsedal i porteføljen sin, kom med finansielle muskler og en Bo Halvardsson i ledelsen som hadde store planer for utviklingen av Trysil.

– Det sto ikke så bra til i Trysil da. Gjeldsgraden var svært høy, og dessuten var det noen fra den neste generasjonen av grunneierne som ikke hadde like stor tilknytning til Trysil og ønsket å få ut mer penger av eierskapet. Så kom Skistar og banken på døren. Da ble det rabalder, sier Halvardsson

Møtte opp i genser

Han har fortalt historien mange ganger før, særlig i foredrag på andre alpinsteder som tørster etter kunnskap om hvordan man skal klare å forene interessene til grunneiere med store innbyrdes uenigheter.

– I mars 2005 var alle grunneierne samlet for å høre tilbudet fra Skistar. Carnegie hadde fått oppdrag med å vurdere pristilbudet fra Skistar. Jeg sa til han fra Carnegie at han ikke måtte komme opp til Trysil i fin dress og blanke sko – og at han måtte skrive prisen med stor skrift på et ark og ikke komme med mange detaljer og forbehold. Han dukket opp i strikkegenser og olabukse og dro gjennom vurderingen sin. På det siste lysarket sto det bare ett tall. 260 millioner kroner. Da ble det helt stille i salen, bortsett fra lyden av penn mot ark da grunneierne regnet ut hvor stor andel som ville tilkomme dem. Halvardsson lener seg frem over bordet og ler.

– Jeg skulle snakke etterpå om hva Skistar skulle betale i leie etterpå, men det var ikke en kjeft som hørte på meg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Kjetil Jansruds beste alpintips
Slik får du fart på skiene.
00:46
Publisert: