Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

En illustrasjon av Statoils produksjonsskip som skal ligge på Johan Castberg-feltet. Illustrasjon: Statoil
En illustrasjon av Statoils produksjonsskip som skal ligge på Johan Castberg-feltet. Illustrasjon: Statoil les mer

Energi

Første milliardkontrakt på Johan Castberg

Singapore-basert verft får jobben med å bygge skroget til Statoils produksjonsskip utenfor på Johan Castberg-feltet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Saken oppdateres

Det var ingen norske selskap som hadde lagt inn bud på å bygge skroget til Statoils flytende produksjonsskip (FPSO) som skal ligge på Johan Castberg-feltet i Barentshavet.

Ifølge Upstream skal både sørkoreanske og singaporske verft ha vist interesse for kontrakten, i tillegg til kinesiske anlegg.

Fredag leverer Statoil beskjeden om at jobben har gått til det Singapore-baserte verftet Sembcorp Marine Rigs & Floaters PTE. Ltd.

Kontraktsverdien er estimert til fire milliarder kroner.

Undertegnes ikke før jul

Verftet skal bygge et skrog med integrert boligkvarter, og kontrakten omfatter prosjektering, anskaffelse og bygging, og har en verdi på fire milliarder kroner.

Johan Castberg

  • Johan Castberg ligger cirka 100 kilometer nord for Snøhvit-feltet i Barentshavet, like nord for Tromsø.
  • De påviste volumene i feltet er anslått til å ligge på mellom 400 og 650 millioner fat olje.
  • Funnene Skrugard (funnet 2011), Havis (2012) og Drivis (2014) utgjør det som nå er Johan Castberg-feltet. Planlagt oppstart er i 2022.
  • Driftsorganisasjonen skal ligge i Harstad, mens forsyningsbasen og helikopterbasen er lagt til Hammerfest.
  • Estimater for norsk andel i feltet er på rundt 50 prosent i prosjektfasen og om lag 80 prosent i driftsfasen for Castberg.
  • Johan Castberg er planlagt å bygges ut med et stort undervannsanlegg som knyttes opp mot et flytende produksjonsfartøy.
Vis mer

Selve kontrakten vil bli undertegnet ved endelig investeringsbeslutning planlagt før jul.

– Vi kommer nå til å jobbe tett sammen med Sembcorp Marine for å sørge for en sikker og effektiv leveranse forankret i våre krav til hms, kvalitet, tid og kost. Parallelt fortsetter vi det øvrige anskaffelsesarbeidet, sier Pål Eitrheim, direktør for anskaffelser i Statoil i en pressemelding.

Statoil har indikert at Castberg kan være lønnsom med en oljepris helt nedi 35 dollar fatet etter at anslått utbyggingskostnad er bortimot halvert fra de første planene under oljeboomen.

Det mest tidskritiske

Byggingen av skroget er det mest tidskritiske for gjennomføringen av Johan Castberg-prosjektet frem til planlagt oppstart i 2022. Kontrakten vil ha en egen kanselleringsklausul knyttet til godkjennelse av plan for utbygging og drift (PUD).

– Johan Castberg er den neste store feltutbyggingen på norsk sokkel og viktig for fremtidig infrastruktur i Barentshavet. Analyser fra Agenda Kaupang viser at prosjektet vil bidra med rundt 47.000 årsverk i Norge i løpet av utbyggingsfasen fra 2018–2022 gitt en konkurransedyktig norsk leverandørindustri, sier Torger Rød, direktør for prosjektutvikling i Statoil i meldingen. (Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Energi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.