Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har forsøkt å få tilgang til russisk luftrom i Asia, men selskapet får fortsatt ikke lov til å fly i «Sibir-korridoren». Foto: Nicklas Knudsen
Norwegian-sjef Bjørn Kjos har forsøkt å få tilgang til russisk luftrom i Asia, men selskapet får fortsatt ikke lov til å fly i «Sibir-korridoren». Foto: Nicklas Knudsen les mer

Luftfart

Norwegian får nei fra Russland

Norwegian får fortsatt ikke fly i «Sibir-korridoren». I juni neste år fortsetter forhandlingene om en avtale med Russland.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Denne uken ble håpet på nytt tent for flyselskapet Norwegian og toppsjef Bjørn Kjos' ønske om å få tilgang til den såkalte «Sibir-korridoren» i Russland. Det ville gi tilgang til luftområdet som er raskeste veien til Øst- og Sørøst-Asia.

Konkurrenten SAS har i dag skandinavisk enerett til å fly over Russland på reiser østover, men Norwegian og norske myndigheter har arbeidet for at også Norwegian skal få denne muligheten.

Fikk nei

Etter at norske og russiske transportmyndigheter møttes denne uken i Oslo, er det imidlertid klart at Norwegian fortsatt må fly omveien rundt luftrommet i Sibir.

Forhandlingene ble avsluttet sent torsdag ettermiddag, og fortsatt har SAS enerett som skandinavisk flyselskap til å fly over russisk luftrom i Asia. Norwegian var med som observatør under forhandlingene.

– Vi er skuffet over at norske myndigheter ikke har gjort mer for å sikre et norsk selskap samme rettigheter som et svensk til å fly raskeste veien til Kina, Sør-Korea og Japan, og at nye norske arbeidsplasser og verdiskaping i turistnæringen tilsynelatende ikke er høyere på dagsordenen, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.

SAS var også til stede som observatør under forhandlingene, men henviser til departementet for en kommentar.

I juni

Det er Norge som har ledet den skandinaviske delegasjonen i møtene med Russland om en ny avtale. Forhandlingene om en ny luftfartsavtale er nesten ett år på overtid.

- Det er riktig at vi ikke kom til noen enighet om å gi et selskap til flyrettigheter over Sibir, men diskusjonene om å videreutvikle luftfartsrelasjonene mellom de skandinaviske landene og Russland vil etter planen fortsette i juni neste år, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i en uttalelse. (Vilkår)

Sibir-korridoren

  • Sommeren 2013 startet Norwegian langdistanse fra Skandinavia til Thailand og USA.
  • De første årene måtte Norwegian fly en omvei rundt Russland på vei mot Thailand. I fjor fikk selskapet tillatelse til å fly fra Norge over Russland i europeisk luftrom.
  • Flyruter fra Skandinavia til Øst- og Sørøst-Asia går gjennom en Sibir-korridor, og det er regulert av en luftfartsavtale fra 1956 mellom de tre skandinaviske landene og Russland. Den gir SAS enerett i Skandinavia til å fly over Russland i Sibir.
  • Forhandlinger mellom de skandinaviske landene og Russland om en ny avtale ledes av Norge og skulle holdes i februar i år. Det ble utsatt til april, og senere til november i år.
  • Norwegian ber om at Skandinavia får rettigheter til to selskaper, eller at Norge forhandler direkte med Russland om en ny luftfartsavtale.
Vis mer

NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Norwegian Russland Bjørn Kjos SAS Lasse Sandaker-Nielsen Luftfart
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.