Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Øystein Drivflaadt (til høyre) og Stein Fredriksen (i midten) i det lille Stavanger-selskapet Intop har kjørt digitaliseringsprosjektet på Winterhalls Brage-felt. Her er de sammen med produksjonsdirektør Børge Nerland i Wintershall. Foto: Marie von Krogh
Øystein Drivflaadt (til høyre) og Stein Fredriksen (i midten) i det lille Stavanger-selskapet Intop har kjørt digitaliseringsprosjektet på Winterhalls Brage-felt. Her er de sammen med produksjonsdirektør Børge Nerland i Wintershall. Foto: Marie von Krogh les mer

Energi

– Digitalisering er et buzz-ord

Da tyske Wintershall overtok Brage-feltet fra Statoil, fikk de containere med dokumentasjon og over 30 år datahistorikk med på kjøpet. Nå er Brage-historien digitalisert.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Digitalisering er et buzz-ord. Det er hva en legger i ordet som har betydning.

Produksjonsdirektør Børge Nerland i det tyske oljeselskapet Wintershall Norge står i oljeselskpaets operasjonsrom i Hinna Park utenfor Stavanger. Da Wintershall overtok Brage-feltet fra Statoil i 2013 fulgte det med en over 30 år lang historie. Det første funnet på feltet ble gjort i 1980, og feltet hadde produsert siden 1993.

– Det var store datamengder, og i tillegg var det containere fulle av dokumentasjon, sier Nerland.

Utfordringen var å få oversikt over den enorme datamengden på en effektiv måte. Løsningen ble et digitaliseringsprosjekt.

Revolusjon

I hele Olje-Norge snakkes det nå om digitalisering. Oljeselskaper, leverandørindustrien og konsulenter skal de neste årene bruke milliardbeløp på digitaliseringsprosjekter. Eksemplene er mange. Statoil skal bruke en til to milliarder kroner frem til 2020, Det Norske Veritas skal ansette 1000 personer for å jobbe med digitalisering, mens oljeserviceselskapet Aker Solutions har ansatt it-gründer John Magnus Lervik for å lage en digital revolusjon på sokkelen.

– Vi er helt sikre på at dette vil gi oss god avkastning. Vi ser stort potensial på inntektssiden, sier konsernsjef Eldar Sætre i Statoil.

Kim Ydse Krogstad, daglig leder i konsulentselskapet Making Waves, advarer likevel oljebransjen mot å være for opptatt av å lete etter gevinster i digitaliseringsprosjekter.

– Det er betydelige gevinster. Men det er en feil tilnærming å prøve å regne hjem alle prosjekter fra dag én. En må prøve nye ting. Av og til feiler man, men resultatet er at man blir mer kompetent og kan lykkes neste gang. Oljebransjen er en moden bransjen. Innkjøp og beslutningsprosesser er giret mot å vite eksakt resultat i den andre enden. Det vet man ikke i digitale prosjekter, sier Krogstad.

Det er gründerne Stein Fredriksen og Øystein Drivflaadt i det lille Stavanger-selskapet Intelligent Operations (Intop) som har kjørt Wintershalls digitaliseringsprosjekt på Brage-feltet. 200.000 filer er digitalisert i første omgang. Ved hjelp av en egenutviklet programvare mener selskapet det er i stand til å finne korrekt og relevant informasjon blant all datamengden som i utgangspunktet er samlet på flere ulike plattformer.

Enorme datamengder

Dette er som om jeg har hele garasjen full av gamle ting, men der jeg klarer å finne det jeg leter etter med en gang, sier Nerland i Wintershall.

– Vi klarer å gjøre ting på en raskere og mer effektiv måte, sier han.

– Utfordringen i dag er at det finnes enorme datamengder i industrien som er samlet på forskjellige områder og på forskjellige plattformer. Vi mener vi har klart å lage et system der en raskt finner frem til relevant informasjon i rett kontekst, sier Drivflaadt i Intop.(Vilkår)

AKER SOLUTIONS ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Olje og gass Digitalisering Statoil Norge Stavanger Energi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.