Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Kinesiske bilmerker satser mye på elektrisfisering og er i ferd med å innta Europa. Dette er Wey XEV plug-in hybrid SUV concept som ble vist under bilmessen i Frankfurt tidligere denne måneden. Foto: Embret Sæter
Kinesiske bilmerker satser mye på elektrisfisering og er i ferd med å innta Europa. Dette er Wey XEV plug-in hybrid SUV concept som ble vist under bilmessen i Frankfurt tidligere denne måneden. Foto: Embret Sæter les mer

Motor

Kina truer bilprodusentene med bøter

Bilprodusentene må sørge for at ti prosent av bilene de selger i Kina går på fornybar energi fra 2019.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Tidligere i september sjokkerte Kinas visestatsråd for industri og informasjonsteknologi hele bilindustrien da han fortalte om planene om å forby bensin- og dieselbiler i «nær fremtid».

Det kan forandre bilindustri og samferdsel i hele verden, ifølge ekspert. I dag ruller det rundt 200 millioner biler på kinesiske veier.

– Hvis Kina sier nei til flere forbrenningsmotorer, vil resten av verden følge etter. For resten av verden kan ikke miste det kinesiske markedet. Det er for stort, sa Bill Russo, sjef for konsulentselskapet Gao Feng i Shanghai, i etterkant av nyheten.

Nå er planene offisielle, og de vil gjelde allerede fra 2019, skriver Bloomberg News.

Chery Tiggo Coupe Concept ble også nylig presentert i Frankfurt. Bilen er en elbil med 50 mils rekkevidde. Foto: Embret Sæter

Minimumskvoter

Fra da vil Kina kreve minimumskvoter for produksjon av elbiler, og alle bilprodusenter i landet må overholde en utslippsbegrensningsregel, heter det i en uttalelse som er lagt ut på nettsiden til departementet for industri- og informasjonsteknologi, ifølge Bloomberg.

Fra 2019 må minst ti prosent av alle nye biler være elbiler eller gå på biodrivstoff. Fra 2020 er kravet tolv prosent. De bilprodusentene som ikke oppfyller kravene må ifølge myndighetene kjøpe kvoter eller betale store bøter.

Alle bilprodusentene med en årlig produksjon på over 30.000 biler vil bli omfattet av de nye reglene.

Beslutningen markerer ifølge Bloomberg et viktig skritt i regjeringens arbeid med å fase ut biler som bruker fossilt drivstoff.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Bilindustri Kina Elbiler Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.