Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Lysaker 23.10.2013. E18 sett fra Lysakerlokket. Trafikk. Rushtid. Biltrafikk. Foto: Fredrik Bjerknes Foto: Fredrik Bjerknes
Lysaker 23.10.2013. E18 sett fra Lysakerlokket. Trafikk. Rushtid. Biltrafikk. Foto: Fredrik Bjerknes Foto: Fredrik Bjerknes les mer

Motor

Oslo kommune åpner for ny dieselavgift

Oslo kommune bør innføre forurensningsavgift for lette dieselbiler, dersom man skal klare å bedre luften i hovedstaden innen 2020.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det viser en fersk utredning fra Oslo kommune og Statens vegvesen, ifølge NRK. Foreløpig er en slik avgiftssone planlagt kun for tunge kjøretøyer.

– For å komme fortest mulig under grenseverdiene, er man nødt til å gjøre noe både med de tunge og lette kjøretøyene, sier overingeniør Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten, som har ledet arbeidet.

Ber politikerne besinne seg

Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF ber politikerne besinne seg før de innfører flere restriktive tiltak rettet mot privatbilistene.

– La oss se på effekten av de tiltakene som allerede er vedtatt før man finner på nye ting, sier hun.

Byrådssekretær for miljø og samferdsel Daniel Rees (MDG) sier akkurat når en lavutslippssone for lette biler vil innføres, og innretningen på denne, må de komme tilbake til.

En lavutslippssone vil komme i tillegg til prisøkningene i bompengesystemet. Til helgen blir det innført rushtidsavgift og en særskilt dieselavgift i bomringen. I tillegg kommer det i 2019 over femti nye bomstasjoner.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Dieselavgift Statens vegvesen NAF Oslo kommune Motor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.