– Vi er både stolte og ydmyke, sier Camilla Sylling Clausen.

Hun er generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening og kan skilte med nok en rekordsesong etter at milliarden i heiskortomsetning for første gang ble passert ifjor.

Sylling Clausen legger ikke skjul på at svak norsk krone har gitt et positivt bidrag i sesongen som nå er over for de fleste alpinanleggene.

– Det ser vi i besøkstallene fra utenlandsmarkedene. Og så har vi også lagt bak oss en sesong med stabile snøforhold de fleste stedene. Valuta og gode snøforhold gjør at nye utenlandsmarkeder nå får øynene opp for Norge som alpint reisemål. Det har jo vært en del utfordringer med lite snø i Alpene mens vi har kunnet levere et bra produkt til en gunstigere pris for utenlandske gjester, sier hun.

Lite uvær

– Det har også vært få langvarige uværsperioder i vinter. Jeg tror også vår satsing i sosiale medier og vår digitalisering har bidratt, sier hun og trekker særlig frem lanseringen av nettsiden fnugg.no ifjor høst. Fnugg er en vær- og føremeldingstjeneste for nær 120 norske alpinanlegg.

– Det at vi har samlet oss i Fnugg, der vi kan markedsføre oss, opplyse om åpningstider, vær og snødybder, tror jeg både har hatt og vil få stor betydning for bransjen, sier Sylling Clausen.

Hun berømmer også alpinanleggenes vilje til nye investeringer i videreutvikling av produktene.

– Det være seg egne parker for de minste, skiskoler, matkonsepter og konserter. Bransjen blir stadig flinkere til å lytte til publikums behov, mener hun.

Best i Oslo

Tallene fra foreningen viser at anleggene i Oppland/Hedmark økte heiskortsalget med fire prosent. I Oslo-regionen var økningen på 20 prosent, primært på grunn av vekst for Oslo Vinterpark.

I Buskerud økte inntektene med syv prosent mens Telemark og regionen Sørvest/vest/nordvest økte heiskortsalget med tre prosent.

Tallene inkluderer ikke Wenaasgruppens anlegg på Oppdal, Vassfjellet og Bjorli ettersom disse ikke er medlemmer i foreningen.

Les også:

Norskamerikaneren solgte Siri til Steve Jobs for 1,2 milliarder - nå er han klar med nytt superprosjekt

Dropper 4.300 vanlige bankkunder - satser på de rike

Rema 1000: Vi fortsetter med sperrebåndene inntil våre konkurrenter følger loven  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.