Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Barn og unge hentes inn som «konsulenter» for teknologitunge selskaper som Telenor og NRK. Kanskje lærte også statsminister Erna Solberg noe da hun møtte norske jenter som koder under Girl Tech Fest på Oslo Innovation Week i forrige uke. Foto: Gorm K. Gaare
Barn og unge hentes inn som «konsulenter» for teknologitunge selskaper som Telenor og NRK. Kanskje lærte også statsminister Erna Solberg noe da hun møtte norske jenter som koder under Girl Tech Fest på Oslo Innovation Week i forrige uke. Foto: Gorm K. Gaare les mer

Teknologi

Når eksperten er 12 år

Store norske bedrifter henter hjelp fra unge helt ned i 12-årsalderen når de skal løse digitale utfordringer.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Barn og unge voksne sitter trolig med svarene på fremtidens digitale behov. Næringslivet higer etter å forstå dem. Og få hjelp. 

Forrige uke fikk etablerte bedrifter møte ivrige gündere under «Corporate Innovation Day» i Oslo. Mottoet var «Møt transformatørene!». Målet var å lære dinosaurene å fly. Stemningen ble satt av grunnleggeren av teknologiuniversitetet Singularity i Nederland, Yuri van Geest. Han åpnet konferansen med å vise amatørvideoer av tsunamibølgen utenfor kysten av Thailand.

Vi har alle sett filmene; vannet som slukes bort og blottlegger vidder med sand der det vanligvis er vann. En hvit stripe i horisonten som vi i ettertid vet hva førte med seg av smerte. I videoene er det stemmer som forundret, men rolig og uredd, diskuterer hva som er i ferd med å skje med havet foran dem. Det er en brutal metafor, men Van Geest bruker likevel tsunamien som et bilde på teknologiutviklingen vi står i nå: Den har en voldsom kraft, vi ser den komme og at den vil få konsekvenser. Vi forstår bare ikke styrken og hurtigheten.

Nå utsletter roboter millioner av jobber - og de gjør det raskt. Les om hvilke jobber som forsvinner.

Ukjente konsekvenser
Van Geest mener stemmene i tsunami-filmene gjør det samme som mange etablerte selskaper gjør i dag: de bruker tradisjonelle metoder og løsninger på nye, ukjente utfordringer. Kanskje slenger de på noen digitale grep og krysser fingrene for at det skal holde. Men for å forstå hvordan vi skal håndtere endringene, må vi først forstå hva som kommer. Kapasiteten i flere av de nye teknologiene dobles hver attende måned, i det man kaller eksponensiell utvikling. Og eksponensiell vekst kan som kjent gå ubemerket hen en god stund før den eksploderer og får massive følger. Flere teknologier har nådd dette punktet og bringer med seg konsekvenser de færreste av oss kan forutse.

Unge og uredde
Selv om heller ikke de yngste voksne kan spå fremtiden, har de unge noen helt overlegne fordeler: De er den første generasjonen som virker kollektivt uredd for teknologi. Teknologi er som luft for dem, naturlig og alltid til stede. Og de forventer raske, sømløse og intuitive løsninger.

En rekke norske selskaper jobber nå aktivt med å forstå alt fra den 12-årige skoleeleven til den 21 år gamle gründeren. Hvordan de lever, anvender teknologi og hvordan nye brukervaner og samhandlinger oppstår. Erfaringen er at det som fungerer hos de aller yngste, vil med stor sannsynlighet fungere godt også på massene.

Her prøver Sindre (22) å lære medietoppene «ungdommenes nye mobilalfabet»

Telenor er blant selskapene som aktivt involverer unge i produkt- og tjenesteutvikling. Med foreldrenes samtykke tester de mobilkonsepter på ungdom i aldersgruppen 12-18 år. Ifølge teleselskapet bidrar ungdommenes innspill direkte til utvikling av nye tjenester og til tilpassing av eksisterende. Telenor bekrefter at «det er krevende å henge med på de unges hverdag, og innspillene deres er derfor virksomhetskritiske».

Tobias Laundal jobbet for første gang for NRK da han var 14 år og hadde arbeidsuke. På Mindcraft-eventet "Vi bygger Norge" trådte han til med spillkompetanse.
Også mediebransjen omfavner de unge. I flere mediehus oppfordres det til å "tenke ungt", fordi det fungerer bredt. Under sommerens NRK-arrangement, «Hele Norge bygger», måtte mediehuset fri til en dreven dataspiller for å håndtere gjennomføringen. 18 år gamle Tobias Laundal, tidligere «Minecraft»-spiller, var sjef for serverne under det landsdekkende arrangementet. Han sørget for at spillentusiaster fra hele Norge kunne bygge det de er mest stolt av på hjemstedet sitt – inne i dataspillet «Minecraft».

– De unge har kompetanse som er helt uvurderlig og som er kjempeviktig å hanke med seg, forteller prosjektleder i NRK Super, Natasha Sayer.

Les også: De sikre mastergradene  (DN+)

Traff blink med effektivitets-app

At bloggere og Youtubere nå inntar toppen av bokhandlernes bestselgerlister er neppe tilfeldig. Mens forfatterskapets dyd har vært å sitte isolert og skrive, utvikles bøkene av de nye forfatterne i dynamikk med leserne.

De unge voksne kommer inn i arbeidslivet med en åpnere tilnærming til samarbeid og deling enn tidligere generasjoner. De velger åpne nettverk, åpne teknologier, deler ideer, koder og løsninger. Men ikke alle har tro på jyplinger uten erfaring.

Les om bokhandlernes og bloggernes nye symbiose:

Tidligere i høst fikk Sophie Elise Isachsen holde boken sin for første gang, da førsteopplaget av «Forbilde» kom fra trykkeriet.  
Vis mer

19 år gamle Conrad Kramer mente det burde finnes en app som reduserer antallet klikk for å utføre oppgaver man ofte gjør på mobilen. Han hadde programmert siden tidlig i tenårene og kunne derfor lage appen han trodde folk trengte. Men tidligfase-investorer avviste gutten fordi han var for ung til å ha erfart «nok reelle problemer på arbeidsplassene», skriver teknologinettstedet Wired. Noen måneder senere var appen «Workflow» den mest nedlastede i App-store og ifjor vant den Apples pris for mest innovative app.

Les også: Dette er Norges beste studentgründere

I turbofart
Ved å kombinere kunnskap, teknologiforståelse, brukerinnsikt og vilje til hyppige forbedringer, så kan trolig de unge definere fremtidens tjenester og arbeidsliv. Og utviklingen skjer raskere og raskere. Mens det tok bildedelingstjenesten Snapchat og taxiselskapet Uber tre år å bli verdsatt til en milliard dollar, hadde gründerne bak jobb-kommunikasjonsverktøyet «Slack» bare rundet ett år før de hadde nådd samme verdi.

Noe av suksessformelen til mange unge kan kanskje kobles til at de ikke er drevet av lønn og status, men av ønsket om å utrette noe og å få tilbakemeldinger. De er født mer «Lean» enn sine foreldre. Lean er en metodikk brukt innen utvikling der man veldig raskt lager en prototype som kan testes på reelle brukere. Alternativet er gjerne lange, tidkrevende prosjekter som forankres i alle ledd og ender i et produkt som fort kan være utdatert allerede før det kommer på gata.

Når vi nå er inne i en fase med eksponensiell endring, tror jeg vi må lytte til de unge utålmodiges ønske om kortere prosesser, åpnere kultur og mindre hierarki. Det kan kanskje bli litt mer kaotisk, men også mer dynamisk. Når du kobler de unges medfødte teknologiintuisjon med de voksnes erfaring, kan de nye samspillene føre til mye spennende fremover. Eller hva tror du? 

Siri Skaalmo er leder for redaksjonell forretningsutvikling i Dagens Næringsliv.
Twitter: @Sirrpa

Les også:  Innser ikke at forretningsplanene gikk ut på dato dagen milleniumsbarna fikk kredittkort

2.490 ingeniører kan ikke ta feil. Nå er det heller her de vil jobbe. 

Student blir rådgiver for minister

TELENOR ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Kommentarer Tobias Laundal Natasha Sayer Conrad Kramer Telenor NRK Super Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Dagens Næringsliv AS
Postadresse:
Postboks 1182 Sentrum
0107 Oslo
Besøksadresse:
Christian Krohgs gate 16
0186 Oslo

Har du forslag til forbedringer på DN.no?

Name:Dagens Næringsliv Description: Nyheter fra næringslivet. Norges ledende næringslivstjeneste. opengraph icon E-mail:dn.no@dn.no