Skolen må hindre digitalt klasseskille

På 1900-tallet flyttet vi ansvaret for å lære barna å lese og skrive fra foreldrene til skolene. På 2000-tallet må vi gjøre det samme med de digitale ferdighetene.

Når vi sender barn gjennom ti år grunnskole, er ikke målet bare å gjøre dem klare for videre utdannelse, men også for resten av livet. Kompetansen de bygger i dag må derfor ha en holdbarhet ikke bare to eller ti år etter endt skolegang, men 20 og 50 år etter. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix
Når vi sender barn gjennom ti år grunnskole, er ikke målet bare å gjøre dem klare for videre utdannelse, men også for resten av livet. Kompetansen de bygger i dag må derfor ha en holdbarhet ikke bare to eller ti år etter endt skolegang, men 20 og 50 år etter. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix
Publisert 22. May 2018, kl. 18.45Oppdatert 22. May 2018, kl. 18.45