Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Lederintervjuet

– Når det går opp for oss at vi prater om Hasla på julaften, må vi ta oss sammen

Sjefdesigner Anne Hasla i smykkeprodusenten Hasla må ha klare retningslinjer i familiebedriften.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Familien din startet sølvsmedverksted i Setesdal i 1982, og i dag driver du Hasla sammen med din søster og begge foreldrene. Hvordan påvirker det familieforholdet?

– Jeg tror nok at de som er inngiftet i slekten, blir litt lei av at vi prater jobb hele tiden. Når det går opp for oss at vi prater om Hasla på julaften, må vi ta oss sammen. Men vi forsøker å balansere det greit, og jeg er glad for at vi har definerte roller. Dersom søsteren min også hadde vært designer, kunne det nok lettere oppstått konflikter, men nå legger vi oss sjelden opp i hverandres ansvarsområder.

Sjefens cv

Navn: Anne Hasla

Stilling: Sjefdesigner i Hasla

Født: 1983

Familie: Samboer og en sønn

Utdannelse: Kunst og håndverk

Lederkarriere: Sjefdesigner i Hasla

Vis mer

– Hva er de viktigste lederegenskapene i en familiebedrift som også har andre ansatte?

– Ting kan nok skli lettere ut i familiebedrifter. Siden man kjenner hverandre godt, er det fort gjort å tenke at ikke alt trenger å være så profesjonelt. Nettopp derfor er det nødvendig med noen retningslinjer. Hvis noe skurrer privat, har vi bestemt at det ikke skal tas med på jobb. Samtidig kan det være enklere å lede en familiebedrift, siden alle er lojale og har sterke følelser for å lykkes. Men siden vi har flere ansatte utenfor familien, er det spesielt viktig med en raus og inkluderende lederstil. Vi søker stadig råd hos dem, slik at de skal vite at deres stemme også betyr noe.

– Dere selger smykker som er laget etter norske håndverkstradisjoner, i konkurranse med produkter som er designet og produsert i lavkostland. Hvor utfordrende er det?

– Det er tøft, og for å kunne konkurrere på pris, har vi satt ut deler av produksjonen til Bangkok. Vi har et tett samarbeid med fabrikken og har forsikret oss om at arbeidet utføres under ordnede og gode forhold. Vi er opptatt av miljø og bærekraft. Selv om det fordyrer produktene i første omgang, er heldigvis kundene våre også opptatt av at smykkene produseres i ekte materialer på skikkelig vis.

– Er det mulig å forutse om en kolleksjon blir vellykket, eller er du usikker før dere lanserer noe nytt?

– Foran hver kolleksjon er jeg engstelig og tenker at det jeg har designet, ikke er bra nok. Det er kanskje en innebygd frykt, fordi jeg vet at det er mitt ansvar dersom vi lager noe som ikke fungerer. Design har mange krav, og man står ikke fritt. I starten designet jeg nok mer etter min egen smak og tenkte mindre på at det skulle være økonomisk fornuftig å lage det og at det skulle ende som et salgbart, brukervennlig og bærekraftig smykke. Nå har jeg lengre erfaring og føler at jeg blir mer og mer treffsikker for hver kolleksjon jeg lager.

– Til slutt – hva er et perfekt smykke for en smykkedesigner?

– Det er et smykke av naturlige materialer hvor alle delene er gjennomdesignet. Det må ha en spennende overflate, kunne brukes i mange sammenhenger og være produsert på en miljømessig god måte. Men det som er så spennende med god design for meg, er at det endres over tid, etter hvert som jeg utvikler meg, og samtidig skal det vare hele livet.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Jobb og ledelse Ledelse design Arbeidsliv Hasla Lederintervjuet
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.