Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

– Det koster mer, men du kjøper deg en time ekstra

Nordmenn vil ha varene levert på døren og en ny tjeneste vil levere hva som helst innen en time. Posten er også på ballen med smart hjemlevering.

Alek Wikli var på reise i Kenya og ønsket å overraske kona. Etter en kort chat på Facebook Messenger fikk samboeren en pakke på døren hjemme i Oslo en time senere. Den ble levert av et sykkelbud fra det norske, nye selskapet Robin. Dette er en ny «tidsklemmetjeneste», som har begynt å bygge seg opp i Oslo, og som gjerne går i butikker for deg, og kjøper det du bestiller av dem.

– Jeg syntes det var en kul tjeneste, og ba dem fikse noe morsomt til kona, sier Wikli, som landet på en morsom parykk.

Wikli har brukt tjenesten flere ganger, blant annet for å få levert materiell til et jobbmøte, som han ikke hadde tid til å kjøpe selv. Og det er nettopp dette markedet gründerne bak Robin vil dekke – alt du ikke rekker selv, enten det er innkjøp eller andre tjenester.

Hjemlevering – raskere og mer fleksibelt

  • Robin – en ny tjeneste som man kontakter via Facebook Messenger. Enkle bestillinger automatiseres, resten gjøres manuelt. Bruker blant annet sykkelbud og en transportpartner for større varer. Skal ha butikkpartnere, men vil også gå inn i andre butikker og kjøpe varen for deg for hjemlevering. Foreløpig kun i Oslo.
  • Foodora – leverer måltider fra en rekke restauranter. Etablert i Oslo, Bergen og Stavanger
  • Brødboksen – Leverer nybakt brød og andre frokostvarer på døren fra lokale leverandører i Oslo-området, Stavanger og Sandnes, og Trondheim. Selskapet bygger opp et distribusjonsnett, og utvider stadig vareutvalget. Bestilling kan skje frem til midnatt for levering neste morgen.
  • Zoopit – Leverer varer innen to timer fra butikker som samarbeider med dem. Har en plattform for samarbeid med en rekke mindre transportselskaper.
  • Kolonial og matkasseleverandører – leverer matvarer på døren. Vokser raskt.
  • Posten – har blant annet en ny tjeneste for hjemlevering av varer som ikke passer i postkassen, uten at du er hjemme.
Vis mer

– Tid er den største mangelvaren for folk, og er du i en knipe er det enkelt og kjapt å bruke dem. Det koster mer, men du kjøper deg en ekstra time ved å la dem fikse noe, sier Wikli.

Mange nye tjenester

Netthandel har pleid å bety en tur på postkontoret for utlevering, eller å holde seg hjemme flere timer i påvente av levering. Men nå skjer utviklingen kjapt, med stadig nye tjenester som gjør hverdagen enklere – særlig i de største byene. Folk i Oslo, Bergen og Stavanger er allerede blitt vant til rosa Foodora-syklister som leverer mat fra en rekke restauranter, og hjemlevering av dagligvarer vokser i rekordfart. Netthandel med levering samme dag eller samme time er dessuten en internasjonal trend, som gründerne i Zooopit har kastet seg på.

– Vi ser ikke på Posten, eller Zoopit som konkurrenter. Du kan ikke ringe Posten eller Zoopit og si «overrask kona mi», sier Robin-gründer Pål Ohna Børde, som kaller selskapet et «serviceselskap bygget på logistikk og teknologi».

Børde pendler mellom Oslo og Paris, og forteller at han er storbruker av lignende tjenester i Frankrike. Det finnes også lignende konsepter i andre land, og amerikanske Postmates sikter mot en omsetning på én milliard dollar i år. Postmates legger mest vekt på mat, men lar kundene også bestille alle andre typer varer.

Fra venstre Pål Ohna Børde, gründer av Robin, og José Rey, operasjonssjef hos Robin. Foto: Øyvind Elvsborg

350 år og eksperimenterer

Men foreløpig er Robin en svært liten aktør, og de store vil også være med på utviklingen. Netthandelsgiganten Amazon er blant selskapene som har gått høyest ut internasjonalt, med planer om helautomatisk hjemlevering via droner. Det kan ta noe tid, men 8. november lanseres Amazon Key, en tjeneste der kunden kan gi Amazon adgang til sitt hjem, for levering innenfor døren.

Her hjemme har 350 år gamle Posten i høst invitert 10.000 kunder til å prøve en lignende tjeneste – der kundene selv kan skrive hvor de vil ha pakkene levert.

– Det er utrolig deilig, helt supert for en travel småbarnsmor, sier Beate Charlotte Berntzen på Langhus, som er blant testkundene.

Hun er ivrig netthandler og får nå pakkene levert i en stor putekasse som står utenfor huset, og er glad for å slippe å hente pakkene selv. Hun er ikke bekymret for tyveri, selv om hun har ansvaret når pakken er levert.

Tiden hun sparer er viktigere for henne enn leveringstiden, forteller Berntzen.

Rask utvikling

– Folk ber oss levere bak dører i en bod der de gir oss koden til låsen, på «høyre side av verandaen», under presenninger eller «bak trappen». Vanligvis går det veldig fint for postbudet å forstå beskrivelsen, sier Jon Eckhoff, kommunikasjonsdirektør i Posten.

Eckhoff håper på landsdekkende lansering i løpet av 2018. Han forteller at Posten fremover vil prøve ut flere tjenester raskt, og gjøre endringer fortløpende, for å følge med i utviklingen.

– Det skjer utrolig mye på levering for netthandel. Det kommer nye løsninger hele tiden, sier Eckhoff, som forteller at Posten har ansatt en egen innovasjonssjef.

Vil dere også levere innenfor døren?

– Løsningen åpner for det. Hvis du ønsker å gi en kode til døren til postbudet kan du gjøre det. Mange sier de ikke vil slippe noen inn, men man slipper inn håndverkere og vaskehjelper, sier han.

Prisen

Prisen på Postens tjeneste er ikke klar. Sykkelbudtjenesten Robin tar 100 kroner pluss ti prosent av kjøpsbeløpet for levering sentralt i Oslo, og det skal leveres innen en time fra bestilling. I resten av byen er prisen 150 kroner og leveringstiden to timer.

Går det an å tjene penger på det?

– Våre beregninger viser at vi går i null med 40.000 brukere, eller noe færre, siden folk handler for mer enn vi ventet, sier Børde.

Det antallet kunder håper han å nå ved å utvide til flere store byer i Norden.

Litt vanskelige nordmenn

Robin vil bruke kunstig intelligens til å automatisere flest mulig bestillinger. Teknologi som effektiviserer kan være nødvendig for en slik tjeneste, mener Inger Margrethe Nordqvist, som i tre år drev en lignende tjeneste som het Min Butler. Hun la ned da hun fikk et fristende jobbtilbud, og forteller at det til tider var vanskelig å få i gang dette markedet i Norge.

– Norge har er en kultur for at man skal gjøre alt selv, og det er først greit å få vaskehjelp eller få levert mat fra Kolonial når naboen allerede gjør det, sier Nordqvist, som opprinnelig er dansk.

Hun forteller at hennes tjeneste nok var for bred og brukte for lite teknologi.

– Markedet er vanskelig, men med lav pris og en enkel tjenester som ikke oppleves som for privat, har jeg tro på markedet, sier hun. (Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå