Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

- Det er fristende å gi bort mye for å komme i en posisjon med en stor partner, sier Filmgrail-sjef Simon Souyris Strumse. Foto: Mikaela Berg
- Det er fristende å gi bort mye for å komme i en posisjon med en stor partner, sier Filmgrail-sjef Simon Souyris Strumse. Foto: Mikaela Berg les mer

Frykter koseprat – ikke «dårlige kopier»

Gründere som Filmgrail og Moviemask opplever å bli løftet av samarbeid med norske industrigiganter, men risikerer også idétyveri – og endeløst koseprat.

Et lite gründerselskap som ønsker å få drahjelp av en industrigigant har et dilemma – hva om de stjeler hele planen, istedenfor å samarbeide?

– Vi har opplevd at man sitter i møte etter møte, og så ender de vi forhandler med opp med å prøve selv. De henter inspirasjon fra oss og gjør et ganske halvveis forsøk, sier Simon Souyris Strumse, som leder Filmgrail.

Han understreker at han ikke har opplevd kopiering som et stort problem for Filmgrail og totalt sett har han gode erfaringer. Selskapet har inngått et samarbeid med Telenor som kan gi kraftig økt distribusjon i Norge.

– Vi vil bruke våre begrensede ressurser på teknologiutvikling, ikke markedsføring. Da er det veldig interessant for oss å jobbe med et selskap som kan dytte tjenesten vår ut, sier Strumse.

Filmgrail hjelper brukerne å finne frem til filmer og serier de ønsker å se, på tvers av mange ulike nettjenester – og kino. De lager en egen versjon sammen med Telenor, som skal bære Telenors logo og navn.

– Svært viktig

DN har skrevet om flere selskaper som føler seg utnyttet av store selskaper de ønsket å samarbeide med. To av disse sakene handlet om Telenor, men Strumse sier han personlig har opplevd Telenors kultur som veldig bra.

Bør du frykte kopiering?

  • Venturekapitalister fokuserer ofte mer på gründernes evne til å gjennomføre enn selve ideen. Venturekapitalisten Paul Graham spissformulerte dette ved å hevde at gründerideer er verdiløse, ettersom det ikke finnes noe etterspørsel med villighet til å betale for dem.
  • Tyske Rocket internett har gjort det til milliardbusiness å kopiere amerikanske internettsuksesser, før de etablerer seg i resten av verden.
  • Men å stjele ideer er også krevende, noe Silicon Valley- entreprenøren Steve Blank skrev om i en klassisk historie. To av hans selskaper ble kopiert, og den andre gangen var det markedssjefen hos en mulig partner som sto for tyveriet. Blank lot seg overbevise av mannens entusiasme og ga ham en kopi av presentasjonen sin. Han fikk sjokk da han året etter ble tipset om at presentasjonen var blitt brukt til å hente inn kapital til en konkurrerende bedrift med samme konsept. Men Blake konkluderte etter hvert med at kopien var på etterskudd.
  • – Vår opprinnelige idé hadde bare vært et sett uprøvde hypoteser. Vi var ikke lenger det samme selskapet som i den presentasjonen, skrev han.
  • Kopien gikk til slutt gikk konkurs.
Vis mer

For Eirik Wahlstrøm og Trondheim-selskapet Moviemask var en slik avtale enda viktigere.

– Vi fikk en intensjonsavtale med Telenor veldig tidlig, før vi hadde et salgbart produkt. Det gjorde nok at vi fikk investorer og tilskudd lettere, sier Wahlstrøm, som sier avtalen også markerte overgangen fra hobbyprosjekt til heltidsjobb.

Moviemask har utviklet et etui med en spesiallinse der man setter inn mobilen og får opplevelsen av en stor skjerm for film og tv-strømming. De fikk etter hvert avtaler med Altibox, Eplehuset og TV 2. Dermed kunne de sette i gang produksjon i Kina. Telenor fungerte dessuten som sparringspartner både i utviklingen av produktet og som opplæring i omgang med store selskaper.

– Telenor-avtalen var superviktig, sier Wahlstrøm.

Selskapet har solgt 3000 av første versjon, og har tre nye modeller klare til julesalget, med mulighet for å produsere opptil 10.000 i måneden.

Dårlige kopier og pjatt

Strumse er lite bekymret for selskapene som har forsøkt å kopiere dem.

– Vi har alltid vært selvsikre på at vi er bedre på det vi gjør, og det å ha konkurrenter bidrar til å skape et marked for tjenesten, sier han.

Men han mener «95 prosent» av de folkene de snakket med i starten ikke egentlig hadde budsjetter eller fullmakter til å inngå samarbeid, og bare syntes det var interessant å snakke med gründere.

– Det er et kjempeproblem. Store selskaper har mange ansatte og det kan være spennende å møte start-ups, men oppstartsselskaper har ikke tid til å bruke årsverk på snakke med noen som bare vil ha en litt mer spennende arbeidshverdag, sier han, og oppforder til åpenhet om hvor reell sjansen for et samarbeid er.

– Skjevt maktforhold

Det er en kjent sak at svært mange store selskaper nå ønsker å lære av gründeres raske måte å utvikle seg på, i frykt for å bli frakjørt når viktige endringer skjer. Men Strumse mener det må bygges en god kultur fra toppen og ned for å gjøre gigantene til suksessfulle samarbeidspartnere. Blant annet bør ikke forhandlerne utnytte skjevheten i maktforholdet til å skvise gründerne maksimalt.

– Jeg tror ikke det lønner seg hverken på kort eller lang sikt. Det gir et dårligere produkt og dårlig rykte, sier Strumse.

Han sier partnerskap der den ene parten føler seg utnyttet sjelden gir maksimal ytelse.

– Det er ikke alle som skjønner at det lønner seg med god forretningsskikk selv om styrkeforholdet er forskjellig.

Han forteller at det kommuniseres mye i oppstartsmiljøene, og et dårlig rykte kan få følger.

Startuplab, som hjelper gründerbedrifter opp og frem, anbefaler oppstartsselskaper å holde tilbake en del hemmeligheter i møter med mulige industripartnere.

– Det er fristende å gi bort mye for å komme i en posisjon med en stor partner, sier Strumse, som advarer mot å gi slipp på rettigheter til egne produkter, noe partner ofte ber om.

Moviemask har foreløpig ikke blitt kopiert, heller ikke av noen de har prøvd å samarbeide med.

– Det er en underliggende frykt som vi valgte å tro ikke vil skje, sier Wahlstrøm, som sier de har stolt på norske partnere, men vært forsiktige med å gå tidlig ut mot store internasjonale selskaper.(Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå