Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Moviemask-gründer Eirik Wahlstrøm solgte over 1500 filmmasker på tre timer etter å ha holdt presentasjon til 7000 DNB-ansatte søndag. Foto: Næss, Øyvind Nordahl
Moviemask-gründer Eirik Wahlstrøm solgte over 1500 filmmasker på tre timer etter å ha holdt presentasjon til 7000 DNB-ansatte søndag. Foto: Næss, Øyvind Nordahl les mer

– Salget økte med 100.000 kroner i timen

Gründerne i Moviemask må til Kina og skru opp produksjonen etter å ha gått på scenen foran 7000 DNB-ansatte søndag.

– Den morsomste dagen i Moviemasks historie, sier gründer Eirik Wahlstrøm.

Moviemask as

  • Norsk selskap etablert i mai 2016 av Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim som da var studenter på NTNU.
  • Moviemask har utviklet et etui med en spesiallinse der man setter inn mobilen og får opplevelsen av en stor skjerm for film og tv-strømming.
  • Omsatte for 1,5 millioner kroner i fjor, og fikk et underskudd før skatt på 200.000 kroner.
  • Gründerne eier 47,5 prosent av selskapet hver, mens de resterende fem prosentene eies av øvrige aksjonærer.
Vis mer

Søndag var avslutningsdagen for gründernes forhåndssalg av deres nye filmbriller, et etui med spesiallinse som skal gjøre opplevelsen bedre når du ser film på mobiltelefonen. Salget hadde gått greit, men fikk for alvor fart da de klokken 14 søndag gikk på scenen foran 7000 DNB-ansatte som var samlet i Telenor Arena på Fornebu.

– Det var et kult produkt de viste oss, og det var nok mange som så det som en fin anledning til å kjøpe julegaver, sier Benedikte Schilbred Fasmer, konsernsjef for bedriftsmarked i DNB.

Salget stoppet på 3314 produkter, og den totale salgssummen økte fra under 300.000 kroner til over 1,1 millioner kroner i løpet av søndagen.

Opp 100.000 i timen

Folkefinansieringstjenester, også kalt «crowdfunding», brukes ofte til å finansiere produksjon av nye produkter for gründere. Moviemask hadde en tilsvarende kampanje i fjor på amerikanske Kickstarter, for sitt første produkt. For neste serie brukte de DNBs tjeneste Startskudd.no.

– Det er sinnssykt å se salget gå opp med 100.000 kroner i timen, sier Wahlstrøm, som sier at hans medgründer reiser til Kina i dag for å skru opp produksjonen etter salget.

Folkefinansiering

  • Folkefinansiering finnes i flere former, blant annet for aksjekjøp og ren veldedig sponsing av kulturprosjekter. Men det vanligste er forhåndskjøp.
  • Forhåndssalg av produkter som ofte er langt fra ferdig utviklet gjør det mulig for gründerne å finansiere produksjonen uten å ta enorm risiko, og uten å måtte hente mye penger fra investorer.
  • De som deltar får typisk produktet til rabattert pris, samt at de får det nye produktet før alle andre.
Vis mer

Wahlstrøm påpeker at det ofte er lettere å få folk til å handle på slike kampanjer når det er siste sjanse til å sikre seg varen først og til en nedsatt pris, og at de derfor brukte mer på reklame søndag og fikk mye inn fra andre kanaler enn DNB også.

Nettbrett fikk inn 137 mill.

Før filmbrillene tok av søndag hadde andre gründerprosjekter totalt hentet inn rundt tre millioner kroner via DNBs portal siden den ble lansert i april.

– Denne runden savner sidestykke så langt, og vi håper det blir et eksempel som viser at det er en interessant finansieringsløsningen for tidligfasebedrifter, sier Fasmer.

Moviemasks totalsum ligger en god del under rekordforhåndssalget til norske Remarkable, som forhåndssolgte notatboknettbrett for 137 millioner kroner. Men det er det klart største beløpet hentet inn via DNBs plattform, og mange ganger større enn det Moviemask i fjor fikk via Kickstarter.(Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå