Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Shafi Adan (til høyre) og Trygve Grimnes, gründere i Zoopit. Leveringstid blir avgjørende for butikker fremover, tror de. Foto: Andersen, Cicilie
Shafi Adan (til høyre) og Trygve Grimnes, gründere i Zoopit. Leveringstid blir avgjørende for butikker fremover, tror de. Foto: Andersen, Cicilie les mer

– Ingen er interessert i levering etter to til fem dager

Rask levering blir enda viktigere i konkurransen mellom butikkene, tror gründerne bak budbiltjenesten Zoopit. Deres raskeste levering er på 14 minutter.

Gründerne Shafi Adan (25) og Trygve Grimnes (30) var tirsdag på Handelskonferansen 2017 i regi av Hovedorganisasjonen Virke for å snakke om sine erfaringer. Adan og Grimnes er to av gründerne bak Zoopit, budbiltjenesten som ble startet opp i 2013. Duoen hadde et klart budskap:

– Nøkkelordet er levering, levering, levering. Det blir bare viktigere, sier Adan til DN.

Zoopit har fått inn store aktører som Schibsted og dagligvarekjempen Norgesgruppen på eiersiden etter oppstarten. Norgesgruppen er også kunde.

Selskapets tjeneste lar individuelle budbilsjåfører kjøre pakker for leverandører, noe dagligvarebransjen kan bruke til å levere varer raskt på nett. I 2015 skrev DN om at Uber-sjåfører strømmet til den nye sjåførappen.

– Du får den samme Iphonen overalt til omtrent samme pris. Det neste er da hvor fort det blir å levere, og når du kjøper en slik vare skulle du egentlig hatt den i går. Jeg tror man om ikke lenge ikke bare vil kunne sammenligne prisforskjellene hos butikker, men også hvor raskt man leverer, sier Adan.

Gikk for sakte

Ideen for å starte Zoopit kom da gründerne skulle bestille en film på nett en fredagskveld, men leveringstiden var på to til fem dager. Dermed endte de opp med å kjøre til en butikk i stedet. Etterpå spøkte de om hvor mye småsøsknene skulle ha fått for å hente filmen, eller om noen andre kunne hentet den.

– Ingen er interessert i levering etter to til fem dager, sier Adan.

Den leveringstiden ligger Zoopit langt foran per dags dato. Deres raskeste levering var for Power da selskapet fortsatt het Expert. Da tok det 14 minutter fra kunden satt på internett og bestilte til varen var på døren.

Zoopit tilbyr kunden et leveringsvindu på to timer. Selskapet har syv ansatte etter å ha startet med fire i 2013. Gründerne venter en omsetning på rundt fem millioner kroner i 2017, og en positiv kontantstrøm i 2018.

Nyter av samarbeidet

I 2016 gikk Norgesgruppen inn som både kunde og investor i Zoopit, som blant annet inngikk en distribusjonsavtale med Meny. Meny var først ute med nettbutikk av de store matkjedene. Samarbeidet har båret frukter, forteller Trygve Grimnes i Zoopit.

– Norgesgruppen satser på netthandel. Vi leverer logistikk til å planlegge utkjøring og alt rundt selve utkjøringen, sier han.

Mange av de store kjedene har fysiske butikker i sentrumsnære områder, noe som betyr dyr arbeidskraft og plassering. Det omtaler Adan og Grimnes som en utfordring når store selskaper som Amazon kan ha et mye større utvalg på nett som oppbevares i et lager.

– Det er en stor utfordring, med mindre de snur ulempen til en fordel. Med Norgesgruppen så bruker vi deres fysiske butikker som ville vært en ulempe, men så benytter vi vårt system slik at de raskt kan levere til kundene gjennom en nettbutikk, sier Adan.

I vår brukte Zoopit kunne fire uker på å etablere muligheter for rask levering for Norgesgruppen i Trondheim, ifølge gründerne.

Frykter store aktører

Grimnes i Zoopit peker på Uber og andre store utenlandske aktører som de vanskeligste utfordringene i bransjen fremover. Adan er enig.

– Utfordringen blir internasjonale selskaper. Det er vanskelig å forholde seg til giganter med en helt annen kostnadsstruktur. Hva skal man gjøre når man ikke kan konkurrere på utvalg og pris? spør han retorisk.

Svaret er, ifølge gründerne, leveringstid.

– Man må konkurrere på leveringsdelen. For eksempel om man kjøper samme plagg i forskjellige størrelser og kan levere tilbake tre av dem enkelt, sier Adan. (Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå