- Vi la ut en annonse på Finn.no der vi søkte sjåfører som vil være med på den nye satsingen vår, og etter en uke og over 200 søknader måtte vi legge ned annonsen, sier en av gründerne bak Zoopit, Shafi Adan.

- Det var over all forventning, vi hadde trodd kanskje ti stykker ville melde seg. Pågangen i senere tid har vært helt enorm, sier medgründer Arne Skøien Kvale.

Les mer om hva som rører seg i Gründer-Norge på DNgründer.

De tidligere BI-studentene har startet opp budbiltjenesten Zoopit, som lar individuelle budbilsjåfører kjøre pakker for leverandører. Det er ifølge gründerne selv etter samme prinsipp som Uber-taxier drives etter.

Uber-flukt

- Omtrent en fjerdedel av alle søkerne, omtrent 50 stykker, var Uber-sjåfører som var blitt bekymret over at myndighetene nå slår ned på Uber, sier Adan.

Se hvorfor Zoopit-sjåfør Leonardo Navarrete (35) velger Zoopit fremfor Uber i videovinduet under!

Uber og lignende taxi-tjenester verden over har skapt sterke reaksjoner, demonstrasjoner og massesøksmål, særlig fra den etablerte taxiindustrien. I Norge møter selskapet motstand (se faktaboks), men hevder selv å drive innenfor lovens grenser.

- De vi har snakket med sier at de selv ønsker å jobbe etter Uber sin modell, der de har mye fleksibilitet, kan ta fri og jobbe til alle døgnets tider. Men de ønsker å gjøre det innenfor loven, og der er vi per i dag et reelt alternativ for mange, sier Kvale.

Avskiltet Uber-biler

Politiet avskiltet nylig tre Uber-biler i Oslo, og etterforsker selskapet etter at selskapet ble anmeldt både av et norsk taxiselskap og av Oslo kommune. Samferdselsdepartementet har fastslått at Uber er ulovlig etter dagens regler, og det er usikkerhet knyttet til hvordan Uber-inntekten skattes.

Varetransport er ikke omfattet av det samme strenge regelverket som persontransport. Ifølge Zoopit er målet er at sjåførene skal ligge på en timelønn mellom 180 og 250 kroner, noe lavere enn en Uber-sjåfør ligger på.

- Som Zoopit-sjåfør du har den samme fleksibiliteten, men du får betalt per pakke du leverer, sier Adan.

Tror på markedskreftene

Debatten om delingsøkonomien i Norge har tatt seg opp de siste månedene. Både LO, drosjenæringen og tankesmien Agenda har advart mot delingsøkonomiens fremvekst. Advarslene går blant annet på at delingsøkonomien kan skape – Vi frykter et løsarbeidersamfunn , at det norske velferdssamfunnet «trues» og at såkalte Advarer om «sårbare app-arbeidere» .

Zoopit-gründerne mener selv den beste løsningen er å stole på markedet.

- Vi tror på frie markedskrefter. Dette er tjenester forbrukerne vil ha og tilbyderne vil gi, sier Kvale.

- Med Zoopit kan du styre hverdagen selv. Det er mange som jobber hos oss som liker fleksibiliteten i arbeidet, sier Kvale, sier han.

Gründerne tror både Zoopit og andre aktører i delingsøkonomien kan bidra positivt til samfunnet på andre måter.

- Det skaper også arbeidsplasser som ikke eksisterte tidligere. Mange av frilansarbeiderne som jobber hos oss og i Uber har minoritetsbakgrunn, og delingsøkonomien skaper arbeidsplasser for den delen av samfunnet også, legger Adan til.  

Tror på millionomsetning

Idéen til selskapet kom høsten 2013, da de to studiekompisene gikk på Handelshøyskolen BI i Oslo.

- Vi gikk på nettet og skulle kjøpe en dvd, men da vi så at leveringstiden var på to til fem virkedager satt vi oss heller i bilen selv. Vi kjørte til en kiosk og kjøpte dvd-en selv, og på veien tilbake tenkte vi: «Nå mistet nettbutikken en kunde på grunn av lang leveringstid. Det må jo finnes en løsning på det?», forteller Adan.

Ut ifra den erfaringen sprang teknologiselskapet Zoopit frem. Nå har selskapet seks ansatte og håper å få med seg 50 sjåfører når tjenesten deres lanseres senere denne måneden. Adan og Kvale har fått Schibsted Distribusjon med som investor, men gründerne holder kortene tett til brystet både om investeringsbeløp og omsetning.

- Det jeg kan si er at vi har vokst betydelig i år, og vil omsette for flere millioner i 2016, sier Kvale.

Vil tilby timelevering

- Vi vil dra teppet under beina til de etablerte selskapene. Vi eier ingen biler, og har ikke noe kjørekontor. Målet vårt at du skal kunne få pakken når du er, der du er, for halve prisen og hundre ganger så raskt som de etablerte aktørene, sier Kvale.

De ønsker nå å tilby kunder som kjøper en vare på en nettbutikk muligheten til å få levert varen bare timer etter bestilling, eller innenfor et bestemt tidsrom.

- Du kan velge å få varen på jobb i lunsjen, eller rett hjem noen få timer etter bestilling. Slik det er i dag må du vente to til fem virkedager på å kunne hente pakken i posten. Det er jo en unødvendig slitsom løsning, som vi vil endre på. Med vår løsning vil prisen bli omtrent det samme, om ikke lavere enn, tradisjonelle leveringsmetoder, sier Adan.

For denne leveringen tar Zoopit i dag mellom 75 og 129 kroner, men de ønsker å redusere kostnaden så snart flere sjåfører melder seg på.

Les svaret fra Uber-sjefen i Norge: Uber-sjefen merker ikke frafallet

Se hvorfor Zoopit-sjåføren Leonardo Navarrete (35) velger Zoopit fremfor Uber:

Zoopit
Uber-sjåfører strømmer til den nye norske budbil-appen Zoopit. Dette er hverdagen til Zoopit-sjåfør Leonardo (35)/Slik er hverdagen til en Zoopit-sjåfør.
02:01
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.