Foran en rad av skjorter med menn i 40- og 50-årene på innsiden står millennials med store designbriller og tidvis bustete hår og forteller om forretningene de prøver å stable på beina: Et Spotify for aksjeanalyser, et Netflix for journalistikk, en grill drevet av sollys.

Med en samlet pott på 1,3 millioner kroner skal 26 norske investorer i høst gå inn i ett oppstartsselskap de har tro på gjennom Angel Challenge – et nytt program som tar sikte på utdanne flere norske egnleinvestorer.

For Norge trenger å utdanne investorene sine, mener Knut Wien (31) og Thomas Berglund (48), som er to av lederne på prosjektet.

Voksenopplæring i å bruke penger

En engleinvestering er gjerne en nokså liten, men kritisk investering i den tidligste fasen av en bedrifts liv.

– Jeg investerer et sted mellom 250.000 og én million kroner i caser jeg tenker er interessante, sier Berglund,

Berglund leder investorgruppen og har startet, investert i og drevet en rekke teknologiselskaper de siste 15 årene. I dag driver han sitt eget investeringsselskap Ocular som har en portefølje på åtte engleinvesteringer.

Investorer som skal inn på et så tidlig tidspunkt, har ikke årsregnskaper eller styreberetninger å støtte seg på.

– Det gjør at vi møter mange som sier de har tenkt på dette, men ikke vet hvor de skal begynne. De tør ikke og kan ikke. Vi skal ta ned barrierene for å bruke de pengene, sier Wien.

Salg er Norske gründeres største svakhet, mener Thomas Berglund og Knut Wien. – Man vil jo ikke engang kalle seg selger i Norge, sier Berglund, som er svensk. Foto:
Salg er Norske gründeres største svakhet, mener Thomas Berglund og Knut Wien. – Man vil jo ikke engang kalle seg selger i Norge, sier Berglund, som er svensk. Foto: (Foto: Øyvind Elvsborg)
 

– Invester sammen

Berglunds overordnede råd er at engleinvestorer bør gå sammen i grupper.

– Fem stykker som dytter inn 100.000 er 500.000 kroner. Det rekker langt for en oppstartsbedrift. Da deler man både på kompetansen og risikoen og sjansen for at man lykkes er mye større.

I tillegg har Berglund og de 25 investorene i programmet blitt enige om en liste av ting en investor burde se etter når han eller hun investerer i en oppstartsbedrift:

1. Det riktige teamet

– Ideen din kan være god. Men uansett hvor god ideen din er, kommer du til å møte en masse problemer og konkurrenter du ikke vil kunne håndtere uten det riktige teamet, sier Berglund.

– Har man ikke troen på teamet, skal man ikke investere i bedriften uavhengig av hvor god ideen er. Det er kanskje det eneste punktet som har vetorett, sier Wien.

Om teamet er samkjørt, har en komplett kompetanse tilsammen, er forpliktet og ydmyke er viktige kriterier, ifølge investorgruppen.

– Det finnes mange «Petter Smart»-er der ute som tror de kan alt selv og har en holdning som gjør at det vil bli vanskelig for dem å trekke til seg andre. De forsvinner fort ut, sier Berglund.

– Du må ha tro på at personen som kommer til deg kan være ansvarlig for 100 personer, sier Wien.

– Eventuelt lydhør nok til å forstå at han må få inn noen andre som kan, legger Berglund til.

Om det er mangler i teamet, kan det være vanlig å investere under forutsetning om at det ansettes noen for å kompletere teamet, ifølge Berglund og Wien.

2. Et produkt som tåler aspirin/vitamin-testen

– Aspirin er noe du må ha når du har vondt i hodet. Det løser et problem. Vitamin er fint å ha. Det er forskjell på «nice to have» og «need to have», sier Wien.

At produktet løser et problem, har et tilstrekkelig stort marked, kan beskyttes og er unikt er kriterier en investor ser etter, ifølge investorgruppen.

– Dette er likevel ofte et punkt man vekter lavt. Det paradoksale er at du kan komme veldig lang med et dårlig produkt så lenge teamet er bra, sier Wien.

– Med rett team kommer du ut i andre enden med et annet produkt, sier Berglund.

3. Riktig timing

– Netflix hadde ikke fungert for ti år siden, selv om mange hadde ideen allerede da, sier Wien.

Wien og Berglund mener timing kan være noe av det vanskeligste å vurdere. Å forstå infrastrukturen til tjenesten eller produktet, størrelsen på markedet og hvor mye det vokser, samt tettheten av konkurrenter alle kan være med på å fortelle en investor om tiden er riktig.

4. Evne til å selge

– Her er norske bedrifter svake og dårlige. Man tror at produktet skal selge seg selv. De tror at bare de lager tingen, så kommer kundene strømmende. Man har virkelig ikke satt seg inn i hva som kreves for å få kunder og markedet, sier Berglund.

En investor forventer at selskapet kan svare på hva de mener prisen på produktet eller tjenesten skal være, hva det vil koste å skaffe en ny kunde og hvor lang tid det tar, samt hva marginen er, ifølge Wien og Berglund

– Som gründer må du kunne svare på spørsmålet «Hvis jeg gir deg én million, hvor mange kunder kan du skaffe?», sier Berglund.

I første fase av Angel Challenge ble antallet selskaper silet ned fra 80 til 20. Men selv blant de 20 som ble med videre var det 17-18 som ikke hadde gode nok svar på disse spørsmålene, ifølge Wien.

– Norske gründere er for svake på å selge, sier han.

5. Investeringsrasjonale

– Investorer leter etter svaret på spørsmålet «hvorfor skal jeg investere», sier Wien.

Det er viktig at oppstartsbedriftene forstår at ulike investorer har ulike rasjonale bak sin investering, mener de to. Fra altruistiske investorer, via de som støtter venner og kjente, til profesjonelle investorer med klare forventninger til avkastning.

– En engleinvestor kan ha et annet investeringsrasjonale enn et venturekapital-fond.

Trekker seg for sent

Engleinvestorer i dag har i tillegg en klassisk, gjennomgående feil, ifølge Berglund og Wien: De sier stopp for sent.

– Ingen liker å tape. Det er en fryktelig tung beslutning å stoppe pengekranen fordi alt står og faller på deg som investor. Mange venter for lenge med å si stopp, sier Berglund.

– Feil fort er det noe som heter. Jeg har sett veldig mange startups som ikke tar oppgjør med seg selv og sier at nok er nok, sier Wien.

Varsellampene bør lyse når du som gründer og investor stadig befinner deg i en situasjon hvor du sier «det vi gjør nå er ikke bra nok, men om vi gjør sånn og sånn og jobber litt hardere», bør varsellampene lyse, ifølge Wien.

– Om det alltid er plan B som blir plan A, er det et faresignal. Når det skjer tre-fire ganger, er det på tide å gi opp, sier Wien.

Nå skal alle kunne booke sitt private band

I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Hvor finner du artistene som er flinke nok til å kunne spille i bryllupet ditt, men samtidig ukjente nok til at du kan ta deg råd til dem? Inspirert av delingsøkonomien vil Lydelig vil koble usignerte artister med spillejobber.

Les mer her.

Nå kan du booke ditt private band
I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
01:07
Publisert:

Kim kjører Uber, leier ut rom på Airbnb og har startet et vaskeselskap uten ansatte

Sjokkerende lave tall: Kvinneandel på 0,99 prosent blant norske teknogründere

Gründerblogg: Derfor bør din neste idé IKKE være en app(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.