Du kan ha den beste forretningsideen i verden, men du kommer fortsatt ingen vei om du ikke kan gi en overbevisende forklaring i møte med en investor eller potensiell kunde.

Masterstudent Nina Heir ved Entreprenørskolen på NTNU i Trondheim presenterer sin bedriftsidé.
Masterstudent Nina Heir ved Entreprenørskolen på NTNU i Trondheim presenterer sin bedriftsidé. (Foto: FOTO: KRISTIAN HELGESEN)
Studentene ved NTNUs Entreprenørskole er drevne i innsalg allerede før de forlater skolebenken.

En gang i måneden inviteres studentene til å overbevise et panel som ser etter entusiasme og et godt, muntlig innsalg – en såkalt «pitch».

Her er deres beste tips til en god pitch.

1. Problem, løsning, innsalg

Oppbygningen av en pitch er gjerne tredelt: Pek på et problem og eksemplifiser det. Fortell så hvordan du har tenkt å løse problemet. Kom til slutt med en appell til en investor eller kunde om hva de får igjen for å investere eller kjøpte produktet.

2. Ikke utdyp alle punkter

Men vær bevisst på hva du utelater. Da er det mulig å forutse hvilke spørsmål som blir stilt etterpå – og ha gode, forberedte svar.

Hvis du nevner hva produktet skal koste, vær forberedt på spørsmål om hvorfor du priser det slik.

3. Dropp tekniske detaljer

Det er sløsings med tid. De som lurer på detaljer kommer til å spørre om dette uansett.

Illustrasjonsfoto: NTNU-studenter pitcher ideen sin for Finn.no under Gründerjakten i Trondheim i september.
Illustrasjonsfoto: NTNU-studenter pitcher ideen sin for Finn.no under Gründerjakten i Trondheim i september. (Foto: Ole Morten Melgård.)
 

4. Øv med folk utenfra

De andre i bedriften vet selvfølgelig hva du mener. Prøv å fremføre for noen som ikke jobber med dette hver dag.

5. Beregn kortere tid

Har du 120 sekunder? Klokk det inn til 110 eller mindre når du øver. Da har du tid til å trekke pusten en ekstra gang.

6. Tilpass deg publikum

Er det helt utenforstående som bare lurer på hva du driver med, eller er det investorer som kjenner bransjen godt? Det avgjør hvilke ord du bruker og hvilken oppfordring innlegget bør avsluttes med

Les mer om hva som rører seg i Gründer-Norge på DNgründer.

Skal du snakke engelsk?

Før eller siden kommer du til å måtte pitche på engelsk. Da kan det være greit å styre unna de klassiske fellene nordmenn går i.

Amerikanske Richard Salmon har testet norske lederes stemme­bruk når de snakker engelsk.

Å slurve med uttalen, sånn mange nordmenn gjør, er egentlig ikke så farlig ifølge Salmon.

– Hovedproblemet for norske ledere er at de blir monotone og mindre engasjerende å høre på så fort de skifter fra norsk til engelsk. Det handler om at stemmen endrer seg så fort man skifter språk, sier han.

Her er feilene norske ledere gjør, ifølge Salmon:

1. Høres uengasjerte ut

Snakker flatt, monotont og «følelsesløst». Prøv å bruke øyne og ansikt bevist til å vise følelser, det gjør noe med stemmen. Fortell historier, det lokker engasjement frem på en naturlig måte.

2. Bruker meningsløse parasittord

Disfluencies heter det på engelsk: Eeeh, ummmm, aaaah. Ord eller lyder som ikke har mening. Bli klar over når du bruker dem og forsøk å ta en taus pause når du skal tenke. Meningsløse lyder stjeler autoritet og får deg til å høres usikker ut.

3. Dropper lyd-tegnsetting

Store talere snakker ofte med korte setninger og puster mellom setningene. Slik beholder de kraften gjennom hele presentasjonen.

Nordmenn har en tendens til å fortsette i samme fart uavhengig av hva de sier eller hvilke poenget som skal frem. Når du kommer til et komma, ta en kort pause. Når du kommer til slutten av setningen, ta en enda lenger pause. Pust dypt og gi publikum en sjanse til å la budskapet synke inn.

4. Intonerer feil

Hvis tonehøyden din går opp på slutten av setningen, oppfattes det som et spørsmål eller usikkerhet.

Hvis tonehøyden derimot går ned på slutten av setningen, signaliserer dette autoritet og sikkerhet. Lytt til opptak av deg selv. Overdriv intonasjon og hør hvor stor effekt det har.

5. Snakker utydelig

Talere som artikulerer tydelig blir oppfattet som mer intelligente enn de som ikke gjør det. Husk å ikke mumle! Å artikulere godt er ikke vanskelig, men det kan føles unaturlig. Forestill deg at du leser opp nyheter på NRK, ro ned, pust og uttal ordene tydelig.

Lager aksjeanalysens Spotify

I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Måten aksjeinformasjon og aksjeanalyser deles på i dag er gammeldags, dyr og lite oversiktlig, mener gründerne bak Islero. De forsøker å lage aksjeanalysenes svar på Spotify – en nettplatform hvor investorer og småsparere kan abonnere på analyser og aksjetips.

Lager aksjeanalysens Spotify
I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
01:23
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.