Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Facebook-gründer Mark Zuckerberg under en tale ved Harvard i mai i år. REUTERS/Brian Snyder/File Photo
Facebook-gründer Mark Zuckerberg under en tale ved Harvard i mai i år. REUTERS/Brian Snyder/File Photo les mer

Teknologi

Facebook ansetter 1.000 nye annonsedetektiver etter Russland-skandalen

Slik skal Mark Zuckerberg rydde opp i sosiale medier-gigantens annonsetrøbbel.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– For måten mitt arbeid ble brukt til å splitte folk heller enn å samle oss, ber jeg om tilgivelse, skrev Facebook-sjef Mark Zuckerberg i en statusoppdatering på sin Facebook-side i helgen, i forbindelse med den jødiske Yom Kippur-markeringen.

Zuckerberg og Facebook har vært i hardt vær den siste tiden, blant annet etter at det i begynnelsen av september ble kjent at selskapet hadde latt det russiske «troll-selskapet» Internet Research Agency rette over 3.000 annonser mot amerikanere i forbindelse med presidentvalget i fjor høst. Facebook leverte disse annonsene til kongressen mandag.

Mandag kveld siterer Washington Post en kilde på at en av de russisk-kjøpte annonsene viste en bevæpnet svart kvinne som liksom-skyter med en rifle – og at etterforskere fra kongressen i USA mener at annonsen kan ha vært ment for å oppfordre til økt bevæpning blant afroamerikanere og frykt blant hvite amerikanere.

Ansetter 1.000

Like før Washington Post-artikkelen ble publisert, gikk Facebook offentlig ut med nyheten om at det i løpet av det neste året vil ansette 1.000 nye personer som skal jobbe med gjennomgåelse av Facebook-annonser, ifølge Bloomberg.

Ifølge Reuters skal Facebook også investere i programvare som kan ta ned annonser med brudd på Facebooks retningslinjer automatisk.

– Å gjennomgå annonser betyr ikke bare å gå gjennom innholdet i annonsen, men også konteksten rundt hvorfor den ble kjøpt og dens tiltenkte publikum, så vi vil endre vårt annonsesystem slik at det følger mer med på denne typen signaler, sier Facebook, ifølge Reuters.

Ansettelsene kommer i tillegg til de 250 personene Zuckerberg har lovet å ansette for at Facebook-plattformen opprettholder integritet ved valg, skriver Bloomberg.

I tillegg kom selskapet med fem konkrete tiltak, gjengitt av flere amerikanske medier, deriblant Techcrunch, som skal unngå at noe lignende annonseskandalen fra presidentvalget skjer i fremtiden.

Facebook vil gjøre informasjon om annonser åpne for alle – gjennom å gjøre det mulig for alle å se hvem som har kjøpt annonsen, hvem som har betalt for den og hvilke andre annonser annonsøren har gående, inkludert de annonsene som ikke når deg selv.

Facebooks annonse-endringer

Facebook vil …

  • Gjøre annonser åpne og transparente for alle.
  • Styrke arbeidet for å forhindre uønskede og upassende annonser.
  • Stramme inn restriksjoner på hva annonsenes innhold kan være.
  • Øke kravene til autentisitet og identifikasjon av annonsører som vil kjøre annonser i forbindelse med valg i USA.
  • Etablere gode annonsestandarder- og praksis, i samarbeid med annonsører og myndigheter fra hele verden.

Kilde: Techcrunch, Facebook

Vis mer

Dette kommer som en reaksjon på bruken av «dark ads», på norsk skjulte annonser, som for eksempel lar politiske partier eller interessegrupper treffe målrettede brukergrupper på Facebook med budskap ingen andre enn disse kan se.

Flere, deriblant Schibsteds sjef for strategi på sosiale medier, Ehsan Fadakar, har ment at slike annonser er et demokratiproblem.

– Viktig for troverdigheten

– At Facebook skal ansette 1.000 flere til å jobbe med dette, og øke muligheten for at alle skal kunne se annonser, tror jeg er viktig for troverdigheten til Facebook som annonseplattform, sier kommunikasjonsrådgiver Thomas Lien i partiet Venstre. Han jobbet tett med sosiale medier i valgkampen, og har bakgrunn fra digitalbyrået Synlighet.

Thomas Lien er kommunikasjonsrådgiver i Venstre. Foto: Fredrik Bjerknes

Sosiale medier er også i Norge blitt en viktig reklamekanal. Tall fra mediebarometeret viser at sosiale medier så langt i år er den enkeltkategorien i sterkest vekst i Norge – på 36 prosent sammenlignet med i fjor – og tallene stammer hovedsakelig fra annonsekjøp på Facebook.

– Det vi har sett av utenlandsk innblanding i det amerikanske presidentvalget, som Facebook har innrømmet, var et steg tilbake for kredibiliteten til Facebook som annonseplattform. Men det de nå gjør er veldig bra – også for annonsører, sier Lien.

Han understreker at Venstre i valgkampen først og fremst brukte Facebook som en kommunikasjonskanal med velgerne, gjennom å promotere poster fra veggen til Venstres Facebook-side.

– Vi har opplevd Facebook som en god, troverdig og seriøs annonseplattform, som alltid er behjelpelig teknisk – noe de også var i forbindelse med den norske valgkampen, sier Lien.

Facebook hadde ifølge Reuters litt over 17.000 ansatte ved utgangen av 2016. I tillegg til de 1.000 selskapet nå lover å ansette, har det tidligere lovet å ansette 3.000 som skal følge med på innholdet som til enhver tid publiseres på Facebook, for å forhindre at drap, selvmordsforsøk og andre voldshandlinger kringkastes via Facebook.(Vilkår)

Etterbørs Mark Zuckerberg Norge Facebook Venstre Thomas Lien Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.