Bare en uke etter at grunnlegger Jack Dorsey formelt overtok som konsernsjef for Twitter igjen, ga han klar beskjed.

På Twitter, selvsagt:

Inntil 336 ansatte, eller rundt åtte prosent av alle som jobber i Twitter, må gå.

Sluttet å vokse

Konsulent Thomas Lien er konsulent i digitalbyrået Synlighet.

Ifølge ham har nedbemanningene vært ønsket av investorene en stund.

Les også: Historisk bilde av Billy The Kid kjøpt for 16 kroner - kan være verdt 40 millioner

Nå er spørsmålet om Dorsey kan lykkes med det som er hovedproblemet for Twitter: Tjenesten vokser ikke lenger.

- Dorsey har en rekke utfordringer foran seg, og de fleste dreier seg om vekst, eller mangelen på vekst. Twitter har kanskje ikke et like stort inntjeningsproblem lenger, men brukerveksten har stagnert, og er nesten ikke-eksisterende i USA. Det er populært hos eksisterende brukere, ofte teknologientusiaster og journalister, men de sliter med å tiltrekke seg nye brukere da mange ikke forstår mediet: Hvem skal man følge, hvordan fungerer trender, hvordan får man følgere etcetera. Jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal forklare mine foreldre hva de skal med Twitter når de har Facebook, Snapchat og Instagram. Eller min lillebror for den saks skyld, skriver Lien i en epost. 

Slått av Snapchat, Instagram og Whatsapp

Thomas Lien i Synlighet
Thomas Lien i Synlighet
Twitter har innført noen nye funksjoner, som at 140-tegn-grensen i direkte meldinger til andre brukere er fjernet og introduksjonen av «Moments» som ligner litt på Snapchat-stories og skal gjøre det lettere å finne historiene du har gått glipp av.

Men dette er ikke store nyvinninger, mener Lien, og særlig ikke når Twitter har fått konkurranse fra nye, brukervennlige konkurrenter som nettopp Snapchat, Instagram og Whatsapp.

- Fra et brukerperspektiv er Twitter er i bunn og grunn ganske likt som det var da det startet, sier han.

Facebook eksperimenterer

At Facebook fortsetter å vokse, og har fått 173 millioner nye brukere verden rundt bare siden i fjor, mener Lien skyldes at nettsamfunnet stadig endrer produktet og eksperimenterer mye for å finne ut hva som fungerer. Det siste er kunngjøringen om å utvide «likes» til «reaksjoner».

- Twitter må oppdateres på en måte som holder de fleste av brukerne fornøyde og samtidig blir enklere å bruke for nybegynnere, sier Lien.

Han ønsker seg blant annet bedre integrering av videotjenester som Vine og Periscope for å gjøre nyhetsstrømmen på Twitter mer visuelt appellerende.

Her er meldingen der Twitter-sjefen linker direkte til en epost som gikk ut til alle ansatte tirsdag denne uken:

Tiltak mot netthets

Lien er spent på hva Jack Dorsey kommer til å foreta seg for å få bukt med bruken av anonyme profiler til ekstrem netthets - ofte rettet mot kvinner.

Strengere regelverk, nye filtre og lavere terskel for utestengelse er allerede innført, men Lien hevder det er forholdsvis enkelt å lure systemene

- Det er forventet at Dorsey vil ta tak i dette, enten ved at Twitter begynner å verifisere nye brukere på en bedre måte eller aller helst, et nytt rapporteringssystem.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

BarentsObserver-redaktør får bli

Landslagskamp ga tidenes TVNorge-tall

Historisk bilde av Billy The Kid kjøpt for 16 kroner - kan være verdt 40 millioner  

Nå har Denice Hagen 1,8 millioner følgere på sin Instagramprofil:

Har 1,5 millioner følgere på Instagram
Denice Hagen har 1,5 millioner følgere på Instagram. Profilen hennes Interior123 har gått fra å være inspirasjon til nå å også være en nettbutikk. Hun deler tips for deg som skal starte en instagramkonto.
01:44
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.