Leserne av Europas bestselgende avis ble fra tirsdag bedt om å slå av funksjonen eller kjøpe et tilnærmet reklamefritt abonnement på Bild.de. De som sier nei til begge deler, vil ikke få tilgang til nettsiden.

– Økt bruk av denne annonsesperringstjenesten setter inntektsstrømmen via reklamemarkedet til alle nettjournalister på spill, heter det i en pressemelding fra Bilds utgiver.

LES OGSÅ:Fjerner mobilannonser med app

Programvare for annonsesperre, på engelsk kjent som adblocker, opererer som en brannmur mellom nettlesere og reklameservere. Det er en forretningsmodell Bilds eier, mediegiganten Axel Springer, mener er ulovlig.

Selskapet har derfor saksøkt annonsesperretjenesten Eyeo og anket en kjennelse der en tysk domstol avviste et lignende søksmål tidligere i år.

Axel Springer omtaler seg selv som Europas ledende digitale utgiver. Over halvparten av selskapets inntekter og nesten en tredel av overskuddet kommer fra digitale tjenester. Bild håper nå å lokke dem som ikke vil se reklame, til å betale 3 euro i måneden for en nettavis som skal ha 90 prosent mindre reklame og være opptil 50 prosent raskere.

LES OGSÅ:Eksplosiv vekst i annonseblokkering

Det tyske selskapet Eyeos programvare Adblock ble brukt i minst 50 millioner nettlesere i fjor. (©NTB)

Se DNtv: Hun har master i finans og er mester i Youtube:

Master i finans og mester i Youtube
Sara (28) er den første i landet som har rundet én million abonnenter på Youtube.
02:08
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.