Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Osprey selger 110.000 ryggsekker i Norge i år

Kaare Jarbeaux i Jarbeaux Sport viser kunder ryggsekker fra Osprey, merket han representerer. Her under Norspomessen tidligere i høst der en rekke merkevarer og leverandører presenterer sine produkter til bransjen. Foto: Gunnar Lier
Kaare Jarbeaux i Jarbeaux Sport viser kunder ryggsekker fra Osprey, merket han representerer. Her under Norspomessen tidligere i høst der en rekke merkevarer og leverandører presenterer sine produkter til bransjen. Foto: Gunnar Lier les mer

Sport

Enorm vekst uten et eneste produkt hos sportskjedene

Uten å ha produkter i noen av landets største sportskjeder, selger ryggsekkprodusenten Osprey rundt 110.000 sekker i Norge i år.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Det har virkelig tatt en ny vending de siste tre-fire årene. Det har tatt helt av. Hvis man ser etter ute i marka, så er det ikke bare mine øyne som ser det, sier Kaare Jarbeaux som har fungert som agent for sekkeprodusenten Osprey i Norge i 16 år gjennom selskapet Jarbeaux Sport.

Av totalomsetningen i sportsbransjen, som nådde 15 milliarder sist år, står de store kjedene som XXL, Gresvig og Sport 1 for rundt 13,5 milliarder av omsetningen. Jarbeaux er én av få som har satset målrettet utenfor de store kjedene og kun gått for utvalgte spesialbutikker, selv om det tok lang tid å bli en sentral aktør.

– Det er viktig for leverandører hvem de skal samarbeide med. For noen er det kanskje lurt å samarbeide med en kjede som XXL for å bygge opp en merkevare og gjøre den kjent blant kundene. Andre velger å ringe rundt og kjøre rundt til butikker. Det gir mer arbeid og gjerne en tregere volumvekst, men da har man mer kontroll på prispunktene, sier Trond Evald Hansen direktør i Norsk Sportsbransjeforening.

Tredobling på tre år

For noen år tilbake ble ikke de amerikanske sekkene til friluftsliv- og treningsbruk solgt i store mengder i Norge. Det har endret seg i rakettfart de siste årene. I 2014 hadde Osprey kommet opp i et salg på 39.000 sekker i Norge.

Jarbeaux Sport, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 4,8 2,7 77,8 %
Driftsresultat (ebit) 2,5 0,9 177,8 %
Resultat før skatt 2,5 0,9 177,8 %

Tre år senere ble det solgt rundt 110.000 enheter, med tilbehør som drikkeblærer og pakkposer. Det blir opplyst om at et slikt salg ut fra veiledende pris i butikkene utgjør 115 millioner kroner.

– Vi er ikke med på noen kjeder og ønsker kontroll på produktet. Vi er i spesialbutikker som ikke er overalt, sier Jarbeaux og legger til at de har avtaler med det han anser er de 50 beste butikkene i Norge.

Kaare Jarbeaux i Jarbeaux Sport på deres stand med blant annet ryggsekker fra Osprey på Norspomessen. Foto: Gunnar Lier

Jarbeaux, som driver intern markedsføring og oppfølging av butikker i Norge for selskapet sentralt, har allerede god oversikt over bestillingene for neste år. Han estimerer derfor at salget i Norge kommer til å øke mellom 30 og 40 prosent neste år.

Banket på dører

Jarbeaux mener at den sterke salgsutviklingen til sekkemerket blant annet skyldes at de har utviklet sekker for alle størrelser og mange forskjellige behov, slik at en del kunder gjerne kjøper flere sekker, og at det er et rent sekkemerke.

– Vi får mange henvendelser fra folk som vil selge sekkene våre. Vi startet med null butikker og måtte banke på for å be noen ta inn ti sekker. Det er kontrast til hvordan det er nå, sier Jarbeuax.

Vi startet med null butikker og måtte banke på for å be noen ta inn ti sekker

Kaare Jarbeaux, agent for sekkeprodusenten Osprey

Det finnes ikke tilgjengelige oversikter over markedsandeler på detaljprodukter, men salgsveksten de siste tre årene har gjort Osprey til et dominerende merke i et marked som har fått føle positiv effekt av veksten i friluftsliv- og treningsbransjen.

– De har truffet på friluftsliv og treningsmarkedet. Og de har valgt en selektiv distribusjon og leverer til spesialforretninger som for eksempel Löplabbet, Milsluker'n og Oslo Sportslager. Det kan gjøre det litt eksklusivt for kundene at det ikke finnes overalt, sier Trond Evald Hansen.

Ujevn utvikling

Totalomsetningen i sportsbransjen ga tidligere i år en historisk tilbakegang første halvår. Flere kjeder, som XXL og en rekke butikker, meldte da om nedgang, på grunn av en svært treg vinter i sentrale og befolkningstunge strøk av Østlandet.

Sist kvartal hadde Norges mestselgende sportskjede som er børsnotert totalt en omsetning på 2,4 milliarder, en økning på 16,2 prosent målt mot året før.

– Det er ingen entydige signaler på om det går veldig bra eller dårlig i bransjen nå. Noen går veldig bra og andre går ikke så bra. Slik var det 2. kvartal også og det gjenspeiler seg nå, sier Hansen som ennå ikke sitter på samlet oversikt over bransjens tredje kvartal.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Sportsbransjen Kaare Jarbeaux Sport 1 XXL Gresvig Sport
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.