Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Den store andelen utenlandske gjester er blitt avgjørende for de største norske skisentrene. Her fra Hemsedal, der halvparten av overnattingsgjestene er besøkende fra utlandet. Foto: Thomas Kleiven
Den store andelen utenlandske gjester er blitt avgjørende for de største norske skisentrene. Her fra Hemsedal, der halvparten av overnattingsgjestene er besøkende fra utlandet. Foto: Thomas Kleiven les mer

Alpint

Norges største skisentre er blitt helt avhengige av utenlandske kunder

Store mengder tilreisende fra utlandet er blitt helt avgjørende for de største skidestinasjonene i Norge. I Trysil står utlendinger for over 70 prosent av de kommersielle gjestedøgnene.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Denne uken lanserte Innovasjon Norge sin nye reiselivsstrategi, der en reklamefilm med Aksel Lund Svindal er noe av det som skal lokke utenlandske skiturister til norske skisteder. De største norske skistedene, Trysil og Hemsedal, er nemlig avhengige av at trafikken fra utlandet opprettholdes.

– Over 70 prosent av de kommersielle gjestedøgnene hos oss er utenlandske gjester. Det er en veldig høy andel, og det er en stor eksportnæring. Vi har økt over tid i samtlige utenlandsmarkeder, sier salgs- og markedssjef Turid Backe-Viken i Skistar Trysil.

I skibygden finnes det 28.000 turistsenger. Det er spesielt antallet svenske kunder som har økt i Trysil. Dette var også den første målgruppen for over 50 år siden da skisenteret, som sist sesong solgte heiskort for 287 millioner kroner, startet opp. Utenlandske kunder gjør at skiløypene fylles opp også på hverdager, utenom ferieperiodene.

– I snitt har vi 8000 besøkende i og rundt Trysilfjellet per dag. Det er bra belegg fra jul til påsketider, sier Backe-Viken.

De første spadetakene er allerede tatt for en ny flyplass på svensk side av grensen. Det børsnoterte selskapet Skistar, som blant annet eier skianlegg og drifter overnatting i Trysil og Hemsedal, er et av flere selskaper som har gått inn med en tung investering. For Trysils del er ambisjonen 40.000 nye tilreisende etter at utbyggingen står ferdig i 2019.

Fyller opp tomrom

I Hemsedal opplyser Skistar at 50 prosent av deres overnattingsgjester er utlendinger, med overvekt av dansker og svensker.

– Det er betydelig og noe vi er helt avhengige av. Vi er nødt til å være konkurransedyktige utenlands og setter inn stor innsats mot disse markedene. Utlendinger fyller opp periodene da nordmenn ikke reiser, sier daglig leder Andreas Smith-Eriksen i Skistar Hemsedal.

Kvitfjell og Hafjell har et større befolkningsgrunnlag i sitt nærområde og har overvekt av norske kunder i bakken. Selskapet Alpinco, som eier begge skianleggene og omsatte for 230 millioner kroner, der heiskort utgjør halvparten, satser nå hardt på det svenske markedet. Der sørger ikke reiseoperatører for pågangen, slik som i Danmark.

– De som booker tidlig, er gjerne svensker og dansker, og det har en viss fortrengningseffekt slik at det kan bli flere svensker på bekostning av norsk trafikk, sier daglig leder Odd Stensrud i Alpinco.

Norske skisentre omsatte heiskort for 1140 millioner kroner sist vinter. Bare Trysil og Hemsedal utgjør 350 millioner. Men for de største er heiskortene en mindre del av totalinntekten. Alpinanleggenes landsforening, som samarbeider med Innovasjon Norge og alpindestinasjoner om satsingen på Norge som alpint reisemål, følger trenden.

– Vi har sett en økning av gjester fra utlandet i flere år og fra flere av markedene der vi aktivt markedsfører oss. Fra England, Tyskland og Nederland har det vært en pen økning av gjester. Men det store markedet i tillegg til hjemmemarkedet er fremdeles Sverige og Danmark, sier generalsekretær Camilla Sylling Clausen.

Øker tross treg vinter

Samtidig ser det ikke ut til at elendige forhold rundt sesongstart i Alpene flere år på rad skremmer nordmenn som bestiller pakkereiser.

– Vi har hatt en økning på ti prosent fra norske kunder i år i forhold til i fjor. Det føles ikke som en dårlig start på de forrige sesongene påvirker kundene. Men nordmennene begynner gjerne også sesongen i Alpene senere i januar enn de svenske og finske kundene, sier daglig leder Peter Johanson i STS Alpereiser, som er klart største operatør innen skireiser i Skandinavia.

De sender årlig 5500 nordmenn på pakketurer til Alpene. Av en totalomsetning i Norge, Sverige og Finland på 550 millioner svenske kroner utgjør de norske gjestene hver sjette gjest totalt.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Hemsedal Trysil Reiseliv Skistar Innovasjon Norge Alpint
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.