Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Advokat Christian Lundin jakter skarpe tider på treningsappen Strava på pendlerstrekningen «Tour de Finance». Foto: Marte Christensen
Advokat Christian Lundin jakter skarpe tider på treningsappen Strava på pendlerstrekningen «Tour de Finance». Foto: Marte Christensen les mer

Sykkel

Har fått ekstremt mange reaksjoner

– De fleste skjønner at innlegget er spekket med en god dose ironi, mens andre har lovet at de skal kjøre meg i grøfta hvis de ser meg, sier advokat og sykkelpendler Christian Lundin.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

«Mosjonister med elsykler og kurv på styret må forstå at de ikke har noe der å gjøre hvis de ikke klarer å holde et høyt tempo» skrev advokat Christian Lundin i et leserinnlegg i DN nylig.

Mener han det, mener han det litt eller er det bare tull, var det mange som lurte da de så denne videoen:

Lundin innrømmer en god dose ironi i leserinnlegget om at pendlerstrekningen inn mot Oslo, gjerne kalt «Tour De Finance», bør være for syklister som jakter effektiv trening.

Det er ikke få som har lagt merke til advokatens leserinnlegg, og de ble flere da han også fulgte opp med å stille opp i et intervju med Budstikka, lokalavisen i Asker og Bærum.

– Ekstremt mange reaksjoner på e-post, telefon og sms i tillegg til alle reaksjonene på sosiale medier. De fleste skjønner at innlegget er spekket med en god dose ironi, mens andre har lovet at de skal kjøre meg i grøfta hvis de ser meg, melder Lundin.

Skildret bøllesykling

Han svarer humoristisk at de som har lest innlegget og skjønner at de er i veien er blitt flinkere til å flytte seg, men påpeker:

– Det kan fortsatt bli bedre forhold for oss som vil forbedre tidene og ha bra treningseffekt, sier han.

– Mange har etterpå lurt på om du mener dette helt alvorlig? Gjør du det?

– Både ja og nei. Ja, jeg trener og er glad i å konkurrere. Men nei, jeg sykler ikke ned små barn på min ville jakt etter bedre tider. I stedet for å skrive et innlegg der jeg kritiserte andre, ville jeg heller ta utgangspunkt i meg selv for å gjøre det mer uangripelig. Innlegget er spissformulert for å få frem mitt poeng, sier han og fortsetter:

– Det er mange som bør gå inn i seg selv og vurdere om man vil oppføre seg så bøllete i trafikken, det være seg syklister eller bilister. Sannsynligheten for alvorlige skader øker betydelig hvis alle er så ville i trafikken som den idioten jeg beskrev i mitt innlegg.

Tolerer 35 kilometer i timen

Advokaten i firmaet Ness Lundin da går imidlertid ikke av veien for å melde om overtramp blant medtrafikanter den siste tiden.

– Jeg tapte cirka 20-30 sekunder langs Frognerstranda i går da jeg ble liggende bak en kvinnelig syklist som ikke hadde vett nok til å flytte seg før det hadde gått noe tid, og etter at jeg hadde ropt til henne flere ganger, sier han.

Lundin mener det ser lyst ut for den kommende treningsperioden på Tour de Finance. Lite nedbør betyr tørr og god veibane. Og skulle noen være i tvil om hva som er laveste akseptable fart i sykkeltrafikken til og fra jobb når Lundin er tilbake i rette humøret, så er beskjeden klar:

– 35 kilometer i timen.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Sykkel
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.