Det var klesmerket som bærer navnet til den tidligere skistjernen, som vant dragkampen om klesavtalen med langrennslandslaget våren 2013. Flere aktører ønsket seg kontrakten etter at Swix, som hadde sponset landslaget siden 1992, trakk seg ut av kampen om ny avtale.

Største noensinne

Bjørn Dæhlie-klesmerket var da inne i en uønsket utvikling.

– Merkevaren var i ferd med å miste distribusjonen hos de viktige spesialistforretningene. Vi var i ferd med å miste preferansen blant eliten. Det har avtalen med landslaget hjulpet oss veldig med, sier Øystein Bråta, direktør for nordisk virksomhet i Active Brands, til DN.

I dag er det det Kjetil Holta-eide selskapet Active Brands som eier Bjørn Dæhlie-merket. Dæhlie har selv en plass i styret og en aksjepost på tre prosent i selskapet, som også har blant annet Kari Traa- og Johaug- produkter i porteføljen.

I 2013 vant Bjørn Dæhlies klesmerke dragkampen om å tegne sponsoravtale med langrennslandslaget. Etter drøyt tre år kan det endelig være i ferd med å kaste av seg. Her fra Therese Johaugs triumf i Tour de Ski i januar i år. Foto: Giuseppe Cacace/AFP/NTB Scanpix
I 2013 vant Bjørn Dæhlies klesmerke dragkampen om å tegne sponsoravtale med langrennslandslaget. Etter drøyt tre år kan det endelig være i ferd med å kaste av seg. Her fra Therese Johaugs triumf i Tour de Ski i januar i år. Foto: Giuseppe Cacace/AFP/NTB Scanpix (Foto: Afp)
Dæhlie jaktet en klesavtale med Skiforbundet i 15 år, også før han hadde lagt opp. Da avtalen først var i boks våren 2013, ble investeringen tøff for klesmerket. Som DN tidligere har skrevet ligger Active Brands’ avtale med skilandslaget på 15 millioner kroner i året pluss utstyr. Fra Skiforbundet ble det gjort klart at dette var den største klesavtalen i norsk idrett noensinne.

– Hvis man skal være nummer én på teknisk skibekledning og være norsk, så bør man være sponsor for det norske skilands­laget. Så er det slik at det koster sabla mye penger. Da blir det et veivalg, og hele selskapet bygges opp rundt den avtalen, sier Dæhlie.

Northug på laget

Det gjøres klart fra selskapets side at det er blitt brukt vesentlig mer enn de vanlige ti prosentene av omsetningen årlig på markedssiden i selskapet. Omsetningen lå på i underkant av 100 millioner kroner da avtalen ble inngått.

– Det har vært tøft å gjøre denne investeringen når vi er et selskap i vekst. Vi har tapt penger siden vi inngikk avtalen. Vi har brukt en stor del av om­­­­­setningen på sponsoravtalen. Det vil si at om dette hadde vært Statoil, måtte de ha brukt milliarder på en sponsoravtale, sier Dæhlie.

– Var det slik at selskapet måtte ha avtalen for at det skulle fortsette?

– Jeg vil ikke si det var så dramatisk.

Klesavtalen med Skiforbundet har ført til at selskapet har gjort det som blir betegnet som en nødvendig ansiktsløftning. Før fjorårssesongen ble også Petter Northug, som satser utenfor landslaget, en del av stallen.

– Vi har doblet omsetningen de siste tre årene. Den nærmer seg nå 200 millioner. Tidligere var Bjørn Dæhlie både modell og ansiktet utad. De siste to–tre årene har vi snudd opp ned på merkevaren og fått inn mange nye mennesker, sier Øystein Bråta.

Bråta mener det er umulig å anslå hva salgsinntektene hadde vært uten avtalen med lands­laget. Avtalen går nå frem til og med OL-sesongen 2018. Deretter har selskapet en opsjon på forlengelse med landslaget.

– Vi må gjøre en vurdering av hvordan langrennsverdenen og markedet kommer til å se ut. Vi har gjort løftet som vi behøvde og må gjøre en ny vurdering ved neste korsvei. Da må vi se om det er samme betalingsvillighet, sier han.

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcasten om at penger er gratis: Rentenivået er unormalt lavt, og økonomene har ikke filla peiling på hvorfor. DNs utgavesjef Terje Erikstad og makrojournalist Einar Takla diskuterer med finansjournalist Marte Ramuz Eriksen hva som skal til for å få Øystein Olsen og andre sentralbanksjefer i zen.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Anbefalt av DNtv:

Et kupp i nobelkomiteen, en rasende stormakt, en fortvilet utenriksminister: Her får du et lite utdrag fra boken
Dagens Næringsliv presenterer Eselet og dragen - en nobel affære. Les hele den satiriske romanen om nobelkomiteen og Norges forhold til Kina i DN fra 1. oktober.
01:25
Publisert:
 

Flest stemmer betyr ikke automatisk seier: Det amerikanske valgsystemet kort forklart
Bli klok på det amerikanske valgsystemet her.
01:24
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.