To blåkledde syklister tråkker sine 27,5 tommers hjul lynkjapt over kronglete røtter. De fulldempede syklene nærmest svever over de brune stiene, som rammes inn av solgylden, grønn lyng.

Åpne flater brytes opp av små intense heng idet terrenget bølger ned mot havet. Ingen store steiner ligger i veien for god fart. Først når slitne føtter må hvile, trenger de to syklistene gå av sine dyre leketøy.

– Her er det bare å starte i bunnen og ta til høyre eller venstre. Det spiller ingen rolle. Gode stier finnes overalt, sier Chris Brynjulfsen (26) og kikker ut på den buldrende fossen som såvidt treffer dem med sine vanndråper.

Sammen med samboeren Rita Brekken (24) er han kommet til Skibotn for å oppleve flytfølelse på knusktørre stier.

Brune stier tiltrekker syklister som aldri før og har gjort naturskjønne tettsteder til populære reisemål.

Nå er Skibotn blitt et så interessant navn i sykkelmiljøet at selv klesmerket Norrøna kaller opp sin neste sykkelkolleksjon etter tettstedet i Nord-Troms.

Samboerparet fra Tromsø er alene nå, men sykkeleldoradoet i nord er blitt ettertraktet.

Da stisykkelentusiasten Kristian Bårdsen Løwe (36) noe tilfeldig flyttet til Skibotn, visste han ikke hva som ventet. Men på skogsturer med hunden innså han plutselig at hans nye hjemsted var mer enn en bensinstasjon, et rehabiliteringssenter og tre campingplasser, slik han i starten fikk inntrykk av.

– Her kan du sykle på gode stier en hel helg uten å bruke den samme stien to ganger. Det raske føret gir mye fart og flytfølelse, sier Løwe.

Startet festival

Konsekvensen av tørt klima, furuskog og ivrige campingturister som kontinuerlig tråkker stier er blitt et kompakt stinett, perfekt egnet for stisyklister.

Løwe fikk et intenst behov for å dele opplevelsene med andre og startet egen festival. Denne helgen er 140 syklister på plass for å tråkke gjennom Skibotn Stifestival, som arrangeres for femte gang. Festivalpassene ble utsolgt allerede i juli.

– De små stedene tilbyr ofte en type sykling som ikke er tilgjengelig andre steder. I Skibotn får du oppleve sykling fra fjell til fjord og i Sogn kan du sykle sammenhengende nedoversti i 30 minutter, sier Kristoffer Kippernes, redaktør i bladet Terrengsykkel, som følger miljøet tett.

Tørt klima, riktig jordsmonn og campingturister som gladelig tråkker stier i furuskogen er noen av grunnene til at stiene i Skibotn er så fine å sykle på. Chris Brynjulfsen og Rita Brekken har tatt turen fra Tromsø for å få fart på hjulene. Foto:
Tørt klima, riktig jordsmonn og campingturister som gladelig tråkker stier i furuskogen er noen av grunnene til at stiene i Skibotn er så fine å sykle på. Chris Brynjulfsen og Rita Brekken har tatt turen fra Tromsø for å få fart på hjulene. Foto: (Foto: Thomas T. Kleiven)
Innovasjon Norge har over de siste to årene jobbet med å løfte terrengsykkelturismen i Norge. Målet er å få sykkelmiljøet og reiselivsbedrifter til å snakke sammen og lage en felles stemme for dem som ønsker å skape verdier knyttet til sykling. På det første møtet stilte 8 personer, men etter en studietur til Sveits begynte ting å rulle for alvor. Da de i år inviterte til nytt møte om bærekraftig sykkelturisme, var det over 100 påmeldte.

– Interessen for sykkelturisme er i sterk vekst, og reiselivsbransjen opplever økt etterspørsel etter sykkelrelaterte produkter. Terrengsyklingen er med på å skape aktivitet også hos destinasjoner som tidligere ikke hadde noe stort omfang av turister, sier fagspesialist for naturbasert reiseliv i Innovasjon Norge, Haaken Michael Christensen (42), som tror Norge står ved terskelen til noe spennende.

For flere vintersportssteder er sykkelturismen en ny mulighet for å skape enda en høysesong for spenningssøkere. På Geilo er det blitt brukt millionsum på nye stier og den tidligere verdensmesteren i terrengsykling Rune C. Høydal (46), som er prosjekt­leder ved Vestlia Resort, tror stisyklingen kommer til å eksplodere innen neste år.

Brekken og Brynjulfsen tar en pause og nyter utsikten. Foto:
Brekken og Brynjulfsen tar en pause og nyter utsikten. Foto: (Foto: Thomas T. Kleiven)
Sykkelmerkene Giant, Trek og Merida har iløpet av de siste årene opplevd sterk vekst i salget av fulldempede sykler.

– Mens salget av vanlige terrengsykler bremser, opplever vi en dobling av stisykkelsalget bare i forhold til i fjor, sier administrerende direktør hos Merida-importøren Stians Sport, Stian Steen-Olsen (44).

Bruker store summer

Trysil, som vinterstid huser Norges største skisenter, har satt seg selv i førersetet som destinasjonsutvikler for norsk sykkelturisme. Til nå har et spleiselag mellom det private og offentlige brukt rundt 12 millioner kroner på å bygge nye stier og tilrettelegge eksisterende stier. Masterplanen skisserer utviklingsmuligheter for ytterligere 13 millioner kroner for på den måten å gjøre Trysil til en helårsdestinasjon som kan ha flere helårsansatte.

– Sykkelsatsingen vår har virkelig tatt av. Bare i sommer er det syklet 60.000 runder på våre tilrettelagte stier, sier daglig leder i Destinasjon Trysil, Gudrun Sanaker Lohne (42).

Overnattingsbedriftene melder om 65 prosent vekst i juli. Tilsammen har de solgt 23.000 gjestedøgn gjennom sommeren.

– Handelsstanden er i fyr og flamme. Noen sier det har vært juletrafikk, og andre kaller det høstferietrafikk. Stisyklingen er blitt den reiseanledningen folk trenger for å komme til Trysil, sier Lohne.

For de spreke late

Samboerparet Brynjulfsen og Brekken svinger ut av Skibotns luftige skoger, fulle av leken mestringsfølelse etter en tur med fjellet for seg selv. Svetten pipler i det arktiske lyset når syklene settes på taket. Nå venter halvannen time i bil tilbake til Tromsø.

Brekken slenger fulldemperen på taket av bilen. I god stisykkeltradisjon er det som er oppå biltaket mer verdt enn selve bilen. Foto:
Brekken slenger fulldemperen på taket av bilen. I god stisykkeltradisjon er det som er oppå biltaket mer verdt enn selve bilen. Foto: (Foto: Thomas T. Kleiven)
– Det som er så fint med stisykling, er at du kan gjøre det så slitsomt du vil etter hvor fort du sykler. Det er en aktivitet for de late som egentlig er spreke, sier Rita Brekken.

(Saken fortsetter under)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Elsykkel vs landeveissykkel: Slik gikk det i motbakkerittet
Vi lot to medlemmer av Holmenkollen Cykleklubb konkurrere om hvem som kom først til Tryvann. En på elsykkel og den andre på landeveissykkel. Se hvordan det gikk.
02:02
Publisert: