– Er det sykkelen? Så stilig! Jeg hadde sett for meg en sånn «gubbesykkel» med pakkebærer og kurv, sier Kim Finseth.

31-åringen betrakter en sort landeveissykkel med elektrisk krankmotor og automatiske gir. Det neste året er det denne sykkelen han skal trene seg opp på for å gjennomføre Birkebeinerrittet 2017, det 86 kilometer lange terrengrittet fra Rena til Lillehammer.

Regn og gjørmete trasé har flere ganger gjort løypa til en ekstra tung prøvelse for deltagerne med 3,5 kilos sekk på ryggen. Ifjor brøt 225 ryttere rittet. Og det er ikke den eneste utfordringen for Finseth: Han har ikke hatt en skikkelig treningsøkt på over to år – og nå skal han primært benytte elsykkel i opptreningen. Kan det gå bra?

– Jeg gleder meg til å prøve den for å se om jeg blir sliten, sier Finseth.

Han har sine tvil om hvor effektiv trening på elsykkel egentlig er.

Sikker på effekt

Ideen med å finne en motivert og utrent person, gi vedkommende en elsykkel i ett års tid – og så se om personen klarer å fullføre Birken, kommer fra lege og forsker Stian Lobben ved Universitetet i Bergen. Han er fast bestemt på at elsykkel kan bidra med den mengdetreningen en mosjonist trenger for å holde ut over lengre tid på to hjul.

– Jeg tror det skal være mulig å få en ganske mye bedre form. Hvis han skal komme i veldig god form er han nødt til å være i noe systematisk aktivitet på veldig høy puls. Men han skal primært sykle til og fra jobb og minst fem-seks timer i uken, sier Lobben, som har forsket på elsykkelens effekt på den fysiske formen.

Forskeren har tro på at Finseth kan tredoble terskelwatten dersom elsyklingen kombineres med intervall- og styrketrening mot slutten av prosjektet. Terskelwatt vil si hvor mye kraft syklisten maksimalt klarer å generere når han tråkker, uten å få melkesyreopphoping.

På en sommerdag er det lov til å spise pølser fra grillen, men i året som kommer venter strenge rutiner.
På en sommerdag er det lov til å spise pølser fra grillen, men i året som kommer venter strenge rutiner. (Foto: Dagens Næringsliv)
En Tour de France-vinner kan sykle omkring seks watt per kilo kroppsvekt før melkesyren kommer snikende. Forsøkspersonen, som har foretatt O2 - og laktattest, ligger på en sjettedel av dette i dag, forklarer Lobben.

Dermed kan det være mulig å øke oksygenopptaket med omkring 30 prosent i løpet av tiden Finseth skal delta i prosjektet, tror Lobben.

– Det er alltid en usikkerhet rundt individuelle forskjeller på hvordan man responderer på trening. Noen kommer i kjempeform av ingenting og noen responderer nesten ikke i det hele tatt. Jeg tror det er mulig for ham å bli ganske mye bedre, sier Lobben.

«Trenger ikke høy intensitet»

Hovedproblemet til hobbysyklister er at de ikke sykler langt nok på moderat intensitet. I tillegg parkeres ofte sykkelen på vinterstid, påpeker Lobben. Da får du heller ikke utviklet den viktigste egenskapen for å kunne sykle raskt: å venne lårmuskulaturen til å omsette oksygen til sykkelarbeid.

– Du trenger ikke høy intensitet for å få den effekten. Vi vet at toppidrettsutøvere gjør 80 prosent av treningen på lav eller moderat intensitet. For et «vanlig» menneske vil det tilsvare omtrent samme belastning som du får på en elsykkel, sier forskeren.

Skal motbevise fordommer

Iført «vanlig» shorts og t-skjorte griner Kim Finseth litt på nesen når to syklister på «ordentlige» landeveissykler suser forbi ham i rasende fart. Han er klar for sin første elsykkelrunde i nabolaget i Tønsberg.

Kim viser lille Oliver (16 måneder) den nye sykkelen. Mamma Helene Finseth (26) er imponert.
Kim viser lille Oliver (16 måneder) den nye sykkelen. Mamma Helene Finseth (26) er imponert. (Foto: Dagens Næringsliv)
– I alle år har jeg ansett folk som sykler Birken som en egen rase. Jeg har tenkt at det er noe for spesielt interesserte og dem som kanskje har mye å bevise overfor folk rundt seg. Men nå sitter jeg her, og skal bevise overfor meg selv at Birken ikke bare er et ritt for egne «raser» og hovne folk, sier han.

Randi Bolstad, informasjonsansvarlig for Birken-arrangementene, mener prosjektet til Finseth høres spennende ut.

– Gjennomsnittsbirkebeineren har som mål å komme seg over og har ikke merke eller resultat i fokus. Å fullføre Birkebeinerrittet er ikke så mye hokus pokus. Men det krever noe innsats. Kontinuitet er viktig. Våre undersøkelser viser at de som deltar i snitt trener fire til syv timer i uken. Det er mellom tre og fire økter, men varierer litt. Noen trener litt mer når det nærmer seg rittet med noen intensive uker, sier hun.

Bolstad mener det viktigste for dem som deltar i Birkebeinerrittet er å trene jevnt over en lengre periode i stedet for å trene som en gal de siste ukene. Hun anbefaler også å variere tempoet i treningen slik at det ikke bare blir langkjøring.

(Saken fortsetter under)

Se DNtv:

Elsykkel vs landeveissykkel: Slik gikk det i motbakkerittet:

Elsykkel vs landeveissykkel: Slik gikk det i motbakkerittet
Vi lot to medlemmer av Holmenkollen Cykleklubb konkurrere om hvem som kom først til Tryvann. En på elsykkel og den andre på landeveissykkel. Se hvordan det gikk.
02:02
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.