Martin Hoff smalt hodet i asfalten i 55 kilometer i timen.

Han er blitt en del av statistikken som viser at antallet sykkelulykker på veiene generelt har økt sterkt de siste årene.

Traumemottaket på sykehusene har fått merke oppsvinget. Det er hit de med stygge skader kommer.

– Det er en veldig klar tendens at det er økende antall sykkel­ulykker sammenlignet med for eksempel motorsykkelulykker. Da vi begynte å føre statistikk, var det langt flere motorsykkelulykker enn sykkelulykker. Nå har det snudd fullstendig, sier Morten Hestnes ved traume­registeret Oslo universitets­sykehus Ullevål, landets klart største traumemottak.

I 2001 registrerte sykehuset 41 sykkelulykker mot 64 motor­sykkelulykker.

Motorsykkel­ulykkene har holdt seg stabilt, mens sykkelulykker nå nærmer seg 160 i året.

Flest hodeskader

– Hodeskader er den vanligste skaden. Selv med bruk av hjelm kan man få alvorlige skader i hodet, men bruk av hjelm kan være livreddende, sier Hestnes.

Han tror økt sykkelinteresse, et oppsving i sykkelritt og høyere fart betegnes kan forklare tendensen.

Tett trafikk i Oslo-området gjør også syklistene utsatt, mener Hestnes.

Ifølge beregninger gjort av Transportøkonomisk institutt (TØI) skades rundt 4500 syklister årlig i trafikken. Tallene er basert på tall fra legevakt og akuttmottak.

I de totalt 900 rittene som arrangeres i klubb- og forbundsregi i Norge hvert år, beregner man at det trolig er et sted rundt 120.000-130.000 starter totalt. Overkroppsskader, hode og tannskader går igjen her.

– Det er lite krasjskader i forhold til det totale antallet starter og antallet kjørte kilometer vi har årlig i ritt i Norge. Det er svært sjelden dødsfall og de skyldes heller hjertestans. Det er svært få ulykkesdødsfall. Det er var et ulykkesdødsfall i Bergen–Voss for noen år siden, sier generalsekretær Bjørn Sætre i Norges Cykle­forbund.

Mister livet

Den offisielle ulykkesstatistikken hos Statistisk sentralbyrå (SSB) viser langt færre syklistulykker.

Det skyldes at mange sykkelulykker aldri blir rapportert, fordi de ikke blir politianmeldt, skriver Trygg Trafikk.

I perioden mellom 2010 og 2014 mistet 42 menn og 10 kvinner livet på sykkel, ifølge SSB.

Antallet hardt skadede i samme periode var 226 menn og 97 kvinner.

 

Les også: Sportsbransjen sliter, men én grossist økte omsetningen med 40 millioner

– Markedet blir hele tiden bedre  

Floppet i Norge - drar inn en milliard i utlandet  

 

Se DNtv:

Smeller ansiktet i asfalten i 55 kilometer i timen:
Smeller ansiktet i asfalten i 55 kilometer i timen
Martin Hoff ble fraktet bort til flere dager på sykehuset etter det fæle fallet i Skien. Halvannen uke senere er oppsummeringen at han hadde griseflaks.
01:08
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.