- Vi må kommunisere at stisykling ikke bare er for de vågale, men for barnefamilier også, sier Graeme McLean. Han har jobbet med strategisk utvikling av stisykling som turistvirksomhet i Skottland i ti år. I 2015 forventer han at de tohjulte turistene vil bidra med 150 millioner pund (1,9 milliarder norske kroner) til den skotske økonomien. Nå tar den norske turistnæringen etter.

Syklister er mer lønnsomme enn fotturister

19.juni i år åpnet Destinasjon Trysil en ti kilometer tilrettelagt sykkelsti til en prislapp på 3,5 millioner kroner. I tillegg har de merket 100 kilometer med sykkelstier i området.

- Vi har bygd opp reiselivet i Trysil over 50 år med stor suksess og skisatsningen vår fortsetter. Samtidig har vi en utfordring med å skape mer helårsvirksomhet og flere helårs arbeidsplasser i kommunen, forteller turistsjef og daglig leder for destinasjon Trysil, Gudrun Sanaker Lohne. Aktiviteter som fjellfiske, rafting og fjellturisme har ikke evnet å etablere Trysil som en sommerdestinasjon på lik linje med alpinturismen om vinteren.

- Tidligere har vi ikke klart å finne ett enkelt produkt som skiller seg ut, sier Lohne

Hvorfor tror du stisykling er så inntektsbringende?

- Vi kan jo ikke ta oss betalt for at de skal sykle på stiene, men i motsetning til fotturister leier sykkelturistene gjerne utstyr i tillegg til at de betaler for kurs for å lære seg teknikken. Også er det miljø for å stoppe og ta en pause og spise på serveringssteder, forteller Lohne.

På sikt regner hun med at stisykkelsatsningen i Trysil vil gi 55-100.000 nye gjestedøgn, en omsetning på 40-80 millioner kroner, og 40-80 nye årsverk.

Stisyklister redder de skotske distriktene

Til den danske dagsavisen Politiken fortalte McLean tidligere i sommer at stisykling har bidratt til å puste liv i de skotske distriktene som lider under høy arbeidsløshet og avbefolkning etter at industrien forsvant.

- Industrien har forlatt byene, og infrastrukturen er dårlig. Nå kapitaliserer distriktene på mountainbike-turismen, fordi det opprettes bed & breakfast, spisesteder, sykkelutleie og lignende. I tillegg blir de lokale utdannet i hvordan man jobber for å treffe denne målgruppen, sa McLean til Politiken.

Til DN forteller han at 61 prosent av bediftene som på en eller annen måte er tilknyttet stisyklister i Skottland, har troen på at denne typen turisme vil bidra med økonomisk vekst til deres bedrift den neste fem årene. Noe av denne overbevisningen ligger nok i viten om at stisyklister legger igjen mer penger.

-En stisyklist bruker i snitt ti pund mer enn en fot-turist som vi regner med bruker 16 pund dagen. Fordi mountainbikerne gjerne vil ha en opplevelse utover selve syklingen, som å spise lokalt, overnatte, i tillegg til leie av utstyr.

Bare 5-7 prosent av turistene er utenlandske, og McLean har foreløpig ingen individuelle statistikker som viser hvor mange prosent av de som for eksempel er norske.

Økt omsetning hos sykkelforetak

Foreløpig har ikke Lohne tallene for kommersielle gjestedøgn klare, men hun kan rapportere om at SportLodgen som startet med utleie av stisykler i 2014 opplevde en økning i utleie på 300% i juni og juli. De har 50 terrengsykler til utleie og syklene har vært leid ut over 500 ganger i juni og juli i år.

TrysilGuidene etablerte produktet Familiestisykling, kurs og guiding for hele familien i 2014. I år har de hatt 137% økning.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.