Podkastmediets nye wonderboy

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jan Omdahl publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Enda en amerikansk aktualitetspodkast er blitt daglig reisefølge på telefonen

Foto: James Nieves/The New York Times

Enda en amerikansk aktualitetspodkast er blitt daglig reisefølge på telefonen

Etter at fm-nettet ble slått av på Østlandet, er det bare gått én vei med radiolyttingen her i husholdningen. Vel blåst, NRK. Papiraviser? Stort sett bare fredag, lørdag og søndag. Nettaviser? Jo da, absolutt, det er jo alltid noen lenker i feeden. Gammeldags, lineært tv? Glem det. Det er tv-serier å strømme, lp-plater å spille.

Men likevel: man må jo følge med. Etter Trumps valgseier har denne skribenten hatt betydelig utbytte av amerikanske politikkpodkaster, men i lengden blir det slitsomt med flere ukentlige dypdykk i kloakken som er Trumps presidentskap. Likevel må norske podkastprodusenter ha meg unnskyldt: enda en amerikansk aktualitetspodkast er det siste halvåret blitt daglig reisefølge på telefonen.

Det er avisen New York Times har latt sin tidligere næringslivs- og politikkreporter Michael Barbaro slippe til med konseptet «The Daily», der han fem dager i uken bruker 20 minutter på sakene som preger nyhetsbildet. Det er som oftest to temaer i hver episode, samt en oppsummering av det siste døgnets overskrifter.