Podkastmediets nye wonderboy

Tekst

Enda en amerikansk aktualitetspodkast er blitt daglig reisefølge på telefonen

Foto: James Nieves/The New York Times

Enda en amerikansk aktualitetspodkast er blitt daglig reisefølge på telefonen

Etter at fm-nettet ble slått av på Østlandet, er det bare gått én vei med radiolyttingen her i husholdningen. Vel blåst, NRK. Papiraviser? Stort sett bare fredag, lørdag og søndag. Nettaviser? Jo da, absolutt, det er jo alltid noen lenker i feeden. Gammeldags, lineært tv? Glem det. Det er tv-serier å strømme, lp-plater å spille.

Men likevel: man må jo følge med. Etter Trumps valgseier har denne skribenten hatt betydelig utbytte av amerikanske politikkpodkaster, men i lengden blir det slitsomt med flere ukentlige dypdykk i kloakken som er Trumps presidentskap. Likevel må norske podkastprodusenter ha meg unnskyldt: enda en amerikansk aktualitetspodkast er det siste halvåret blitt daglig reisefølge på telefonen.

Det er avisen New York Times har latt sin tidligere næringslivs- og politikkreporter Michael Barbaro slippe til med konseptet «The Daily», der han fem dager i uken bruker 20 minutter på sakene som preger nyhetsbildet. Det er som oftest to temaer i hver episode, samt en oppsummering av det siste døgnets overskrifter.