Stiller ut tapte bilder av Norge

Tekst

Kunsttapet. Et spesialdesignet tapet i svart og hvitt, som gjentar motiver fra utstillingens bilder, preger «The Lost Museum» og Kittelsen- og Munthe-bildene som har fått en sentral plassering i prosjektet. Foto: Kunsthall Oslo

Et mangehodet Kittelsen-troll, Henrik Ibsens begravelse og en dokke fra Bærum. På Kunsthall Oslo forteller bildene en alternativ historie om Norge.

«The Lost Museum», heter utstillingen den kjente briten Charles Esche nå har laget på Kunsthall Oslo – kuratorens første i Norge. Tittelen peker på to vesentlige trekk ved prosjektet: Esche problematiserer museumsinstitusjonen og dens konvensjoner og hierarkier, og han løfter frem visuelt materiale som sjelden vises i den «høye» kunstens rom. Undertittelen er «Department of Humans (Nordic Section)», for Esches forsvunne museum er et pop-up-fenomen «som turnerer i ulike deler av verden i forskjellige former og formater», og som derfor endrer seg i tråd med de skiftende geografiske omgivelsene.

Esche er til daglig direktør for det viktige Van Abbe-museet i den nederlandske byen Eindhoven, og til de mange internasjonale gruppeutstillingene han har kuratert, hører São Paulo-biennalen i 2014. I forkant av Oslo-prosjektet spurte han en rekke norske institusjoner hva de sjelden eller aldri viste frem, og ba om å få låne dette materialet. Han så «først etter hva moderniteten har nedvurdert eller forkastet, deretter etter dens mørke side, de tingene den skammer seg over, og som kan gi oss et bedre innblikk i dens svakheter».

Listen over utlånere er i seg selv interessant lesning, og forteller en hel del om utstillingens karakter: Jærmuseet, Norsk Teknisk Museum, Riddo Duottar Museat og Kystmuseet i Nord-Trøndelag, for å nevne noen av dem.

Eventyr

«The Lost Museum» består i all hovedsak av bilder. Mest iøynefallende er en rekke Theodor Kittelsen-motiver: det formidable «Bergtrold» fra 1905, for eksempel – en firehodet, hårete skapning som klatrer i norske fjell – og det elleve år eldre «Dance Macabre». Her lar Kittelsen et skjelett i flagrende frakk omfavne en kvinne med lukkede øyne og håret stående rett ut. Også en av kunstnerens varianter av vannvesenet nøkken er inkludert, og djevelansikter fra den fascinerende «Demonveggen» i Sauherad kirke i Telemark er å finne både i en rekke nye fotografier og i tegnede varianter på veggene.