Vil ha plast plukket fra havet på raideren

Tekst

Vil du få varsel hver gang Nils Anker publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Broen blander uimotståelige pop-hooks med improvisasjon og frihet.

Brolagt med gode vibrasjoner. Åpen, fri og fellesskapsorientert. Om bare fremtiden kunne vært som det norske poporkesteret Broen.

Broen blander uimotståelige pop-hooks med improvisasjon og frihet.

Det er bare å innrømme: Noe av appellen med fri, ytterliggående og improvisert musikk er også at den innimellom returnerer til et tema, en groove, noe håndgripelig, fengende, et – unnskyld uttrykket – system. Selv i den mest overskridende og gneldrende frijazz og støy, gir sporadiske melodiske hooks bakoversveis og ekstase.

Det skolerte bandet Broen består av folk som kan ha tøylesløse tilbøyeligheter, men som akkurat i dette formatet (de har flere), virker å fordype seg i det catchy og harmoniske: musikk som gir deg lyst til å bare ta bena fatt og løpe, som en nyforelsket stut.

– Vi kaller kanskje det vi driver med pop, men det er bare fordi det er det letteste å svare, sier bandets trommeslager Hans Hulbækmo.

Fakta: Broen

Norsk band

Består av Heida Mobeck (tuba), Hans Hulbækmo (trommer), Marianna Røe (vokalist), Lars Ove Fossheim (gitar) og Anja Lauvdal (synth).

Gir ut platen «I <3 Art» 20. oktober.

soundcloud.com/broenmusic

Under årets Øyafestival var det en nytelse å høre ham regelrett traktere trommene foran et tørrskodd, avventende formiddagspublikum og deres plastglass laget av maisavfall. Sammen med resten av Broen – som 20. oktober gir ut platen «I <3 Art» – serverte han hits fra en ideell verden, anført av vokal og rapping av gresk-trønderske Marianna Røe, tidvis avløst av mer løssnippet lirum larum og spilloppmakeri. Selv var jeg der med min 7-åring, som på fjorårets festival fysisk dro meg vekk fra en syngedame, rett på en annen norsk oppdagelse og juvel – hardtslående Okkultokrati. Nå sto han fjetret av blomstermasker og Broen.