Provisorisk. Thomas Hirschhorns pikselerte collager på Fotogalleriet har et utpreget håndlagd, ikke-perfekt preg, men inneholder sterke, konfronterende bilder. Innholdet i monteren peker på det nære forholdet mellom modernistisk abstraksjon og vår tids piksler. Foto: Istvan Virag

Krig og mote

Tekst

Thomas Hirschhorn setter mote- og krigsfotografier sammen på uvante måter. Nå kan du se hans første separatutstilling i Norge.

Hva får vi se, og hva får vi ikke se? Hvorfor får vi se de bildene vi får se, og hvorfor ender andre bilder opp som usynlige – eller som pikselerte, tildekkede, bevisst skjult for oss?

Slike spørsmål står i sentrum av «Pixel-Collage» på Fotogalleriet, Thomas Hirschhorns første separatutstilling i Norge. Den 60 år gamle sveitseren har bakgrunn som grafisk designer, men har i rollen som kunstner vist verkene sine på toneangivende museer og gallerier verden over. Fotogalleriet-utstillingen føyer seg inn i en lengre rekke «Pixel-Collage»-prosjekter de seneste årene – i visningsrom i Aarhus, Tel Aviv og Paris.

Aller mest kjent er Hirschhorn likevel for sine «monumenter» ute i byrommet, en radikalt annerledes type monumenter enn de store skulpturene man vanligvis tenker på når man hører ordet. Hirschhorn bygger dem dessuten i nabolag som slett ikke er kjent for kunst: i South Bronx i New York, for eksempel – gjerne med beboerne selv som medskapere og deltagere.

Monumentene består som regel av «lave», hverdagslige materialer, og det ikke-perfekte, håndlagde, nærmest provisoriske, preger også collagene Hirschhorn stiller ut i Oslo. Antonio Gramsci, den radikale italienske forfatteren Hirschhorns Bronx-monument fra 2013 var oppkalt etter, dukker dessuten opp på Fotogalleriet og minner om de store tankene som ligger bak: En Gramsci-bok er plassert i en monter som også inneholder utgivelser av berømte tenkere som Susan Sontag, Alain Badiou og Giorgio Agamben.

Abstraksjon