Plakatstil. De mange plakatene kjennetegnes av en posterisert fotostil, der nyanser er trukket ut så motivene blir enkle kontrastformer. – OL-stadionet i München er ikonisk. Å vise det frem var en del av designbriefen, sier Hjetland.

Denne OL-profilen ble ikonisk

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jørgen Brynhildsvoll publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Til OL i 1972 skulle hele München kles i samme drakt. Nå stilles klenodier fra den ikoniske grafiske profilen ut i Oslo.

En visuell profil for olympiske leker er på mange måter det ultimate oppdraget innen grafisk design. Konseptet skal implementeres på utallige flater, og eksponeres for folk i alle land og alle aldre.

– For folk flest blir grafisk design veldig synlig i et OL. De ser betydningen av kommunikasjon og design som effektiv formidler. Og akkurat dette designet, med så kraftige virkemidler, er lett å huske, sier den norske designeren Torgeir Hjetland.

Han snakker om profilen til München-OL i 1972, utformet under ledelse av tyskeren Otl Aicher. Profilen regnes som en milepæl innen grafisk design.

Design for alt